|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K
                                                    |
Dato            30. marts 2009 Dok.id       821628 J. nr.          462-1  og 004-u18-904                        Â
|
|
Trafikudvalget har i brev af 2. marts 2009 stillet mig følgende spørgsmål 526 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Ministeren bedes kommentere henvendelse af 27. februar 2009 fra ITS Danmark vedr. trafikaftalen, jf. TRU alm. del - bilag 336.
Jeg har med stor interesse læst brevet fra ITS-Danmark vedrørende "En grøn transportpolitik", hvor ITS-Danmark anerkender regeringens høje ambitionsniveau på området for intelligente transportsystemer (ITS).
Med transportaftalen af 29. januar 2009 er der truffet beslutning om en stor indsats på ITS-området mange år fremover. Det er min ambition, at ITS i endnu højere grad end i dag, skal blive en integreret del af fremtidens vejnet, fordi det kan bidrage til at redde menneskeliv og forbedre fremkommeligheden og trafiksikkerheden.
Der er således for perioden 2009 – 2014 afsat en samlet pulje til nye teknologiske muligheder på i alt 600 mio. kr. I 2009 er der udmøntet 145 mio. kr. til intelligent trafikstyring på Helsingørmotorvejen, intelligent styring af den overordnede trafik i Aalborg-området ved Limfjords-tunnelen samt forundersøgelser vedrørende etablering af et digitalt vejnet, som kan forbedre grundlaget for trafikantservice.
Projekterne vil blive gennemført i dialog med relevante parter. Transportministeriet vil hvert år give forligsparterne en orientering om projekternes fremdrift.
I brevet fremhæver ITS-Danmark blandt andet Europa-Kommissionens meddelelse om en handlingsplan for udbygning af intelligente transportsystemer i Europa og kommunernes brug af ITS som to kommende udfordringer.
Harmoniserings- og innovationstiltag, som medfører en mere effektiv, trafiksikker og bæredygtig udnyttelse af transportinfrastrukturen er meget velkomne. Det gælder også, når de fremsættes i europæisk sammenhæng.
Det er dog vigtigt, at værdien af de investeringer, der allerede er gjort i medlemsstaterne på ITS-området i form af trafikinformation og trafiksikkerhed, sikres. Det er også vigtigt, at ITS anvendes på en omkostningsbevidst måde uanset hvilken teknologisk platform, der benyttes.
Jeg er således enig med ITS-Danmark i, at der skal anvendes løsninger, der er interoperable eller kompatible på tværs af landene, i den udstrækning det er relevant og rentabelt.
Et godt eksempel på europæisk plan er Kommissionens Easyway-program, hvor der udarbejdes retningslinjer for en lang række ITS-aktiviteter. Disse retningslinjer vil sammen med resultaterne af flere EU-projekter samt internationale standarder understøtte arbejdet med at gennemføre interoperable og kompatible løsninger.
Jeg mener, at det er vigtigt at samordne transporten på tværs af vejmyndighederne og på tværs af transportformerne. Vejdirektoratet har mange års tradition for den type samordning og samarbejder, som benævnes strategisk trafikledelse. Vejdirektoratet samarbejder således p.t. med de relevante parter om strategisk trafikledelse i Aalborgområdet, Københavnsområdet, Trekantområdet og i Århusområdet.
Anvendelsen af ITS i kommunerne er som udgangspunkt et kommunalt anliggende, men der vil være mulighed for tværgående samarbejder mellem staten, kommunerne og trafikselskaberne, hvor der opnås synergieffekter for alle de involverede parter.
Med venlig hilsen
Lars Barfoed