|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato            2o. marts 2009 J nr.             1004-0022 |
|
Trafikudvalget har i brev af 27. februar stillet mig følgende spørgsmål 511 alm. del, som jeg hermed skal besvare.
"Ministeren bedes fremsende de beregninger, der ligger til grund for ministerens svar på TRU alm. del - spm. 403."
Transportministeren har oplyst følgende vedrørende de beregninger, som Transportministeriet har udført i forbindelse med den indgåede aftale om en grøn transportpolitik:
â€Effekten af de tiltag der indgÃ¥r i aftalen om en grøn transportpolitik fremgÃ¥r af nedenstÃ¥ende (angivet i ton CO2):
Reduktionstiltag |
2013 |
2020, lavt skøn |
2020, højt skøn |
Videreførelse af forsøg med modulvogntog |
14.000 |
16.000 |
16.000 |
Energimærkning af varebiler |
12.000 |
12.000 |
12.000 |
Energieffektiv køreteknik |
32.000 |
90.000 |
90.000 |
Energikrav til taxier, der sikrer energiklasse C eller bedre |
18.000 |
25.000 |
25.000 |
Miljørigtig og energieffektiv offentlig transport |
25.000 |
50.000 |
50.000 |
Anbefalinger til offentligt indkøb af energieffektive og miljøvenlige køretøjer |
8.000 |
65.000 |
65.000 |
Optimering af aerodynamik for store lastbiler |
62.000 |
96.000 |
96.000 |
Udbygning af jernbaneinfrastruktur |
0 |
42.000 |
42.000 |
Elbiler |
44.000 |
350.000 |
700.000 |
Plug-in hybridbiler |
0 |
0 |
245.000 |
Vejbenyttelsesafgifter |
0 |
0 |
150.000 |
Reduktion i alt |
215.000 |
746.000 |
1.491.000 |
Dertil kommer effekten af bl.a. en forventet øget forskningsindsats og certificering af grønne transportvirksomheder og grønne transportkommuner, der ikke indgÃ¥r i det beregnede potentiale i aftalen.â€
Connie Hedegaard