Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240 København K

Dato             2o. marts 2009

J nr.              1004-0022


Trafikudvalget har i brev af 27. februar stillet mig følgende spørgsmål 511 alm. del, som jeg hermed skal besvare.

 

Spørgsmål 511:

 

"Ministeren bedes fremsende de beregninger, der ligger til grund for ministerens svar på TRU alm. del - spm. 403."

 

Svar:

 

Transportministeren har oplyst følgende vedrørende de beregninger, som Transportministeriet har udført i forbindelse med den indgåede aftale om en grøn transportpolitik:

”Effekten af de tiltag der indgår i aftalen om en grøn transportpolitik fremgår af nedenstående (angivet i ton CO2):

Reduktionstiltag

2013

2020, lavt skøn

2020, højt skøn

Videreførelse af forsøg med modulvogntog

14.000

16.000

16.000

Energimærkning af varebiler

12.000

12.000

12.000

Energieffektiv køreteknik

32.000

90.000

90.000

Energikrav til taxier, der sikrer energiklasse C eller bedre

18.000

25.000

25.000

Miljørigtig og energieffektiv offentlig transport

25.000

50.000

50.000

Anbefalinger til offentligt indkøb af energieffektive og miljøvenlige køretøjer

8.000

65.000

65.000

Optimering af aerodynamik for store lastbiler

62.000

96.000

96.000


 

Udbygning af jernbaneinfrastruktur

0

42.000

42.000

Elbiler

44.000

350.000

700.000

Plug-in hybridbiler

0

0

245.000

Vejbenyttelsesafgifter

0

0

150.000

Reduktion i alt

215.000

746.000

1.491.000

 

Dertil kommer effekten af bl.a. en forventet øget forskningsindsats og certificering af grønne transportvirksomheder og grønne transportkommuner, der ikke indgår i det beregnede potentiale i aftalen.”

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Connie Hedegaard