|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K
                                                    |
Dato            23. marts 2009 Dok.id       J. nr.          004-895  Â
|
|
Trafikudvalget har i mail fra 26. februar 2009 stillet mig følgende spørgsmål nr. 506 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Pia Olsen Dyhr (SF).
"I forlængelse af besvarelsen af § 20 spm. S 893 bedes ministeren oplyse, hvad de samfundsmæssige gevinster ved hastighedsnedsættelser er, når man både indregner CO2, tidstab, mindre olieforbrug og færre ulykker."
I mit svar pÃ¥ § 20 spm. S 893 udtaler jeg bl.a.: â€De samfundsøkonomiske omkostninger ved længere transporttid giver en høj CO2 skyggepris pÃ¥ ca. 11.000 kr. per ton CO2â€.
I den nævnte skyggepris er inkluderet CO2, tidstab, mindre olieforbrug og færre ulykker. Selvom disse faktorer medfører en besparelse, vejer samfundsomkostningen ved tidstabet altså tungere.
Med venlig hilsen
Lars Barfoed