Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240  København K

Dato             11. marts 2009

Dok.id        808224

J. nr.           231-57

  

 

Trafikudvalget har i brev af 25. februar 2009 stillet mig følgende spørgsmål nr.  501 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Magnus Heunicke (S).

 

Spørgsmål nr. 501:

 

"Finder ministeren, at SLV’s håndtering af DASH 8-ulykkerne er i overensstemmelse med skiftende transportministres løfter om fuld åbenhed og stor grundighed i udredningsarbejdet af, hvad der gik galt, når det i pressen er kommet frem, at der er blevet lagt låg på centrale lederes kritik af vedligeholdelsesarbejdet, og hvad vil ministeren gøre for at sikre, at denne kritik bliver taget seriøst og belyst yderligere?"

Svar:

 

Jeg skal henvise til min besvarelse af Trafikudvalgets spørgsmål nr. 488.

 

Der er heri redegjort for den ordning, der i luftfartsloven er fastsat for gennemførelsen af havariundersøgelser,

 

De egentlige havariundersøgelser skal foretages af et uafhængigt organ. Det er siden 1. januar 1979 en uafhængig kommission, der har forestået disse undersøgelser.

 

Denne ordning blev indført for at sikre, at undersøgelserne blev gennemført uafhængigt at de nationale luftfartsmyndigheder.

 

Undersøgelserne forestås i dag af Havarikommissionen for Civil Luftfart og Jernbane (HCLJ).

 

Havarikommissionen afgav i januar 2009 sin redegørelse vedrørende det havari, der fandt sted med et Dash8 Q400 fly i Ålborg lufthavn.

 

Denne redegørelse har jeg fremsendt til Folketingets Trafikudvalg den 21. januar 2009 (TRU alm. del 231).  Der er tale om en redegørelse, der er omfattende og dokumenterer stor grundighed i undersøgelsen af årsagen til havariet.

 

Det fremgår at redegørelsen, at der ikke er fundet grundlag for at fremsætte kritik af SAS eller af de skandinaviske myndigheders tilsyn med selskabet.

 

Det er samtidig oplyst i brevet til Folketingets Trafikudvalg, at Havarikommissionen fortsat arbejder med undersøgelse af det havari, der fandt sted med samme flytype 27. oktober 2007 i Kastrup Lufthavn.

 

Undersøgelsen af dette havari, der således også gennemføres uafhængigt af de skandinaviske tilsynsmyndigheder, forventes afsluttet med en afgivelse af en redegørelse i indeværende år.

 

Når redegørelsen foreligger, vil den blive fremsendt til Folketingets Trafikudvalg.

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Lars Barfoed