|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato            4. november 2008 Dok.id       J. nr.          004-U18-689  Â
|
|
Trafikudvalget har i brev af 8. oktober 2008 stillet mig følgende spørgsmål 5 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
"Er ministeren enig med brandchef i Københavns Brandvæsen, Niels Ole Blirup, nÃ¥r denne til Ingeniøren udtaler, at sprinklere i Metrocityring ikke kan erstatte nødudgange, jf. vedlagte artikel fra www.ing.dk den 6. oktober 2008: "Brandchef: Sprinklere i cityring kan ikke erstatte nødudgange"?â€
Jeg har anmodet Trafikstyrelsen, som er sikkerhedsmyndighed for godkendelse af Metrocityringen, om en besvarelse. Styrelsen oplyser følgende, som jeg kan henholde mig til:
â€Det er vigtigt at skelne mellem sikkerhed og redningsforhold. For sÃ¥ vidt angÃ¥r sikkerheden i Cityringen har Metroselskabet oplyst, at de ønsker at ændre Cityringsprojektet, bl.a. med installation af sprinkleranlæg i Metrotogene og fjernelse af en del nødskakte. Trafikstyrelsen og den uvildige assessor har accepteret, at man ifølge det gældende regelsæt, Bostrab, kan etablere forskellige sikkerhedsforanstaltninger, forudsat at Metroselskabet kan pÃ¥vise, at sikkerheden kan fastholdes pÃ¥ mindst samme niveau som ved anvendelsen af de oprindelige detailkrav i dette regelsæt. Trafikstyrelsens godkendelse af Metroens samlede sikkerhedsniveau kan ifølge sagens natur først ske pÃ¥ et senere tidspunkt. PÃ¥ grundlag af de omtalte principper har Metroselskabet oplyst, at de foreslÃ¥ede ændringer ikke forventes at udgøre nogen hindring for en sÃ¥dan godkendelse.
For så vidt angår de i artiklen nævnte spørgsmål om redningsforhold ved den kommende Cityring, har Metroselskabet oplyst, at disse vil blive håndteret i et særligt udvalg, MSURR-gruppen, som Metroselskabet er i færd med at etablere. MSURR står for Metroens Sikkerheds-, Uhelds-, Risiko- og Redningsforhold. MSURR-gruppen er sammensat af repræsentanter for politi, brandvæsen, hospitalsvæsen, Beredskabsstyrelsen, Trafikstyrelsen og Metroselskabet. Gruppen skal drøfte spørgsmål vedrørende redningsforhold for den kommende Cityring, således som det skete i en tilsvarende gruppe under anlæg af den eksisterende Metro med et godt resultat.
De spørgsmÃ¥l, som den citerede brand- og redningschef rejser, om evakuering af passagerer m.v., vil blive behandlet i denne gruppe.â€
Lars Barfoed