Trafikudvalget 2008-09
TRU Alm.del
Offentligt
Udkast
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
23. marts 2009807935004-U18-907
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 24. februar 2009 stillet mig følgende spørgsmål 491(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Per Clausen (EL).Spørgsmål nr. 491:
"Ministeren bedes gøre rede for, hvordan de tiltag, der omtales i svaret på TRUalm. del – spm. 292 om udbygning af infrastrukturen i Nordjylland, og som alleomfatter vejprojekter, kan kaldes ”grønne”."Svar:
Som anført i mit svar af 11. februar 2009 på TRU alm. del – spm. 292 har rege-ringen den 29. januar 2009 indgået en aftale med Socialdemokraterne, Sociali-stisk Folkeparti, Dansk Folkeparti, Det Radikale Venstre og Liberal Alliance omen grøn transportpolitik.Aftalen omfatter en række vigtige projekter vedr. udbygning af den overordne-de infrastruktur i Nordjylland – herunder bl.a. en række projekter, der tagersigte på at afhjælpe trængslen og forbedre adgangen til regionens havne fordermed at styrke grundlaget for godstransport via sø.Aftalen om en grøn transportpolitik skal overordnet ses som et hele, hvor ho-vedvægten er lagt på den kollektive trafik og på at skabe nye grønne løsninger iform af nye teknologier og ordninger, der fremmer grøn transport.Det udelukker imidlertid ikke udbygninger af vejkapaciteten dér hvor behoveter størst, dvs. dels dér, hvor der i dag er de største trængselsproblemer – f.eks.omkring Limfjorden – dels hvor man kan se, at den fremtidige trafikvækst somfølge af erhvervs- og samfundsudviklingen vil kræve en udbygning af infra-strukturen.
Med venlig hilsen
Lars Barfoed