|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato            9. marts 2009 J. nr.          004-U18-894  Â
|
|
Trafikudvalget har i brev af 23. februar 2009 stillet mig følgende spørgsmål 489 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Per Clausen (EL).
"Ministeren bedes gøre rede for mulige planlægnings-, ressource- og effektiviseringsgevinster ved at lade sporombygning og nyanlæg på en given banestrækning finde sted samtidig, og hvorvidt dette vil kunne medvirke til den effektivitetsforøgelse på 2 pct. om året i Banedanmark, der er forudsat i Trafikaftale af 2006. Som eksempel kan nævnes anlæg af det manglende dobbeltspor fra Fiskebæk broen til Farum Station, samtidig med at strækningen Svanemøllen Farum i 2008 blev sporombygget."
Banedanmark bestræber sig på at udføre flest mulige arbejder på samme strækning i de samme spærringer, da en sammenlægning af forskellige opgaver inden for samme geografiske område kan være fordelagtig bl.a. ud fra et effektiviserings-, passager- og operatørperspektiv.
Banedanmark har oplyst, at fordelene normalt kun opgøres kvalitativt, da det kan være vanskeligt at opgøre, hvad projekterne ville have kostet, hvis de var udført hver for sig.
Fornyelses- og hastighedsopgraderingen af Sydbanen, som udføres i indeværende år, er et eksempel på en sådan kobling mellem et fornyelses- og nyanlægsprojekt.
For så vidt angår spørgerens eksempel med Fiskebækbroen, så er der som bekendt ikke truffet beslutning om etablering af dobbeltspor ved indkørslen til Farum Station, hvorfor sporfornyelsen af Farumbanen selvsagt ikke kunne koordineres hermed.
Lars Barfoed