|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato            16. marts 2009 J. nr.          231-57  Â
|
|
Trafikudvalget har i brev af 23. februar 2009 stillet mig følgende spørgsmål 487 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Jens Chr. Lund (S).
â€Er det korrekt, at man i Sverige har aftalt nogle væsentlig sikrere arbejdstidsregler mellem Sveriges luftfartsmyndighed (Sveriges â€SLVâ€) og piloterne? I bekræftende fald bedes ministeren orientere om denne aftale.â€
Svar:
EU´s regler om flyve- og hviletid, der er indeholdt i Subpart Q i EU-OPS-en (EU-forordning nr. 1899/2006) vedrørende flyve- og hvilebestemmelser for flyvebesætninger, finder anvendelse i Danmark, Norge og Sverige.
Der er med Subpart Q ikke tale om en totalharmonisering, der dækker alle områder indenfor flyve- og hviletid.
Frem til ikrafttrædelsen af Subpart Q var der et fælles skandinavisk regelsæt om flyve- og hviletid for flybesætninger.
De tre skandinaviske lande har ønsket at fastholde et principielt fælles regelsæt. Danmark Norge og Sverige har derfor i samarbejde etableret et sæt nationale supplerende bestemmelser, der er implementeret i de tre lande i overensstemmelse med de nationale systemer herfor. I Danmark er det sket ved udstedelsen af BL 5-18, som regulerer forhold, der ikke er reguleret i Subpart Q, herunder øst-vest flyvninger og stand by tjeneste.
Tilsvarende er reglerne sat i kraft i Norge og Sverige. De tre landes regelsæt er næsten fuldstændig identiske.
SLV har fra de svenske luftfartsmyndigheder fået oplyst, at der i Sverige ikke eksisterer andre regler end de her nævnte.
Med venlig hilsen
Lars Barfoed