Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240  København K

Dato             16. marts 2009

Dok.id        806909

J. nr.           231-57

  

 

Trafikudvalget har i brev af 23. februar 2009 stillet mig følgende spørgsmål 487 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Jens Chr. Lund (S).

 

Spørgsmål nr. 487:

 

”Er det korrekt, at man i Sverige har aftalt nogle væsentlig sikrere arbejdstidsregler mellem Sveriges luftfartsmyndighed (Sveriges ”SLV”) og piloterne? I bekræftende fald bedes ministeren orientere om denne aftale.”

Svar:

EU´s regler om flyve- og hviletid, der er indeholdt i Subpart Q i EU-OPS-en (EU-forordning nr. 1899/2006) vedrørende flyve- og hvilebestemmelser for flyvebesætninger, finder anvendelse i Danmark, Norge og Sverige.

Der er med Subpart Q ikke tale om en totalharmonisering, der dækker alle områder indenfor flyve- og hviletid.

Frem til ikrafttrædelsen af Subpart Q var der et fælles skandinavisk regelsæt om flyve- og hviletid for flybesætninger.

De tre skandinaviske lande har ønsket at fastholde et principielt fælles regelsæt. Danmark Norge og Sverige har derfor i samarbejde etableret et sæt nationale supplerende bestemmelser, der er implementeret i de tre lande i overensstemmelse med de nationale systemer herfor. I Danmark er det sket ved udstedelsen af BL 5-18, som regulerer forhold, der ikke er reguleret i Subpart Q, herunder øst-vest flyvninger og stand by tjeneste.

Tilsvarende er reglerne sat i kraft i Norge og Sverige. De tre landes regelsæt er næsten fuldstændig identiske.

SLV har fra de svenske luftfartsmyndigheder fået oplyst, at der i Sverige ikke eksisterer andre regler end de her nævnte.

Med venlig hilsen

 

 

Lars Barfoed