Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240  København K

Dato             9. marts 2009

Dok.id        806683

J. nr.           004-U18-896

  

 

Trafikudvalget har i brev af 23. februar 2009 stillet mig følgende spørgsmål 484 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Jesper Petersen (SF).

 

Spørgsmål nr. 484:

 

"Med henvisning til aktstykke 82 i Finansudvalget bedes ministeren oplyse:

- Hvor meget vil hastigheden på strækningen Vamdrup-Vojens kunne sættes op efter ballastrensningen?

- Hvor meget kortere bliver rejsetiden på den ovennævnte strækning efter ballastrensningen?

- Med hvilke yderligere forbedringer omkring det eksisterende spor kan hastigheden øges, indtil der er anlagt dobbeltspor på strækningen?"

Svar:

 

Jeg har forelagt spørgsmålet for Banedanmark, som oplyser følgende:

”Ballastrensningen mellem Vamdrup og Vojens indebærer ikke mulighed for at forøge hastigheden.

Mellem stationerne er den maksimale hastighed i dag på 160 km/t, idet der dog mellem stationerne Vamdrup og Farris er en lokal hastighedsnedsættelse til 80 km/t på grund af sporets tilstand.  Ballastrensningen giver mulighed for bortfald af denne hastighedsnedsættelse, ligesom der forebygges risiko for yderligere hastighedsnedsættelser på strækningen.

På stationerne mellem Vamdrup og Vojens (Farris og Sommersted) er der – bl.a. begrundet i sikringsanlæggene - lokale hastighedsnedsættelser til 120 km/t.

Forbedringer af hastighed og rejsetid vil ikke kunne påregnes, før der er etableret dobbeltspor på strækningen.”

Med aftale om en grøn transportpolitik af 29. januar 2009 har parterne aftalt, at der afsættes en ramme på 0,7 mia. kr. til etablering af dobbeltspor på den nordlige del af banen mellem Vamdrup og Vojens, som vil kunne åbnes senest i 2019 samtidig med udrulningen af det nye signalsystem på strækningen.

 

Med venlig hilsen

 

 

Lars Barfoed