|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato            19. marts 2009 J. nr.          004-u18-000888  Â
|
|
Trafikudvalget har i brev af 20. februar 2009 stillet mig følgende spørgsmål 478 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
â€Med henvisning til de vedlagte svar bedes ministeren i forlængelse af svaret pÃ¥ det tredje af spørgsmÃ¥lene oplyse:
‑Med udgangspunkt i de analyser, der allerede er foretaget, hvad er så prisen på de planlagte kompensationer for virkningerne på omgivelser, der er medtaget i grundløsningen for nybygningsløsningen?
‑Hvor stort et beløb forventes det, at der skal anvendes pÃ¥ imødekommelse af de indvendinger og forslag til forbedringer, der er fremlagt i høringssvarene?â€
Trafikstyrelsen kan på nuværende tidspunkt ikke dele budgettet for grundløsningen op på de dele, som sikrer den primære funktionalitet hhv. kompenserende foranstaltninger i forhold til omgivelserne.
Derudover fremlægger Trafikstyrelsen i det politiske beslutningsgrundlag tilvalgselementer, som på udvalgte lokaliteter i højere grad skaber endnu større afskærmning af jernbanen. Forskellen i pris mellem tilvalgsmuligheder og grundløsningen fremgår af høringsudgaven til miljøredegørelse 1.
Gennem høringssvarene er indkommet både mindre og større forslag til en ny banes linjeføring og afskærmning. Der er således fremkommet forslag til linjeføring gennem Køge Bugt, lange tunnelstrækninger og overdækninger/støjafskærmninger, hvor banen ligger i åbent terræn eller over dette.
Skal alle forslag i høringssvarene imødekommes, vil anlægsøkonomien blive urealistisk høj. Trafikstyrelsen undersøger på udvalgte lokaliteter, om det er muligt at gennemføre økonomisk realistiske forbedringer, så påvirkningerne fra anlæg og togdrift mindskes.
Med venlig hilsen
Lars Barfoed