Trafikudvalget 2008-09
TRU Alm.del
Offentligt
676816_0001.png
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
29. april 2009805227004-U18-886
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 19. februar 2009 stillet mig følgende spørgsmål 474(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Per Clausen (EL).

Spørgsmål nr. 474:

"Ministeren bedes, med henvisning til artiklen fra Ingeniøren den 18. februar2009 ”Sne og våde skinner skaber ”falske fejl” i IC4-togene”, gøre rede for,hvad begrebet ”procedurefejl” dækker over, og hvor omfattende begrebet kanog bliver fortolket”

Svar:

Jeg har henvendt mig til DSB, som har oplyst, at betegnelsen ”procedurefejl” erblevet brugt på et tidligt tidspunkt, hvor fejlbilledet ikke var klarlagt.DSB har i deres bidrag til besvarelse af spørgsmålet oplyst, at de kan konstate-re, at der ikke var tale om en ”procedurefejl”. En procedure er et sæt af reglerfor, hvordan noget skal gøres, og en procedurefejl opstår, når proceduren ikkebliver fulgt.I dette tilfælde er proceduren for fejlretning netop blevet fulgt, og jeg kan påden baggrund konstatere, at DSB’s pressemedarbejder har brugt betegnelsen”procedurefejl”, før vedkommende har haft konkret viden om hændelsen.Om end jeg finder det beklageligt, at udtalelsen tilsyneladende ikke er fuld-stændig korrekt, mener jeg dog ikke, at denne fortalelse har en særlig stor be-tydning set i lyset af, at lokomotivføreren har handlet i overensstemmelse medsine instrukser jf. min besvarelse af TRU spm. 471 af 16. marts 2009.Med venlig hilsen
Lars Barfoed