|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato            16. marts 2009 Dok.id       805227 J. nr.          004-U18-886  Â
|
|
Trafikudvalget har i brev af 19. februar 2009 stillet mig følgende spørgsmål 471 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Per Clausen (EL).
"Ministeren bedes gøre udførligt rede for det hændelsesforløb, der refereres til i vedhæftede artikel fra Ingeniøren den 18. februar 2009 â€Sne og vÃ¥de skinner skaber â€falske fejl†i IC4-togeneâ€
Jeg har henvendt mig til DSB, som har bidraget med følgende beskrivelse:
DSB indsatte fredag den 16. februar 2009 det pågældende togsæt i sædvanlig køreplan kl. 5.43 som IC 105, Århus - Aalborg og videre derfra som Lyn 26 Aalborg - København.
Undervejs hen over Sjælland melder lokomotivførerens meldedisplay om fejl på
bremserne. Der er tale om fejl, som lokomotivføreren efter forskrifterne skal undersøge for at træffe beslutning om eventuel aktion. Lokomotivføreren standser derfor toget i Viby Sjælland for at foretage denne undersøgelse.
Undersøgelserne medfører, at passagererne desværre bliver 62 minutter
forsinket, og det besluttes derfor, at passagerne i Lyn 26 overføres til efterfølgende intercitytog for videre befordring. I den forbindelse melder driftscentralen toget nedbrudt, hvilket er en standardprocedure for at sikre driftsafviklingen. Lokomotivførerens undersøgelse afsluttes med, at der succesfuldt gennemføres en bremseprøve på togsættet.
En "falsk fejl", jf. besvarelse af TRU spørgsmål 475, betyder at lokomotivførerens meldedisplay meddeler lokomotivføreren om fejl, som ved undersøgelse viser sig at være ikke eksisterende.
Toget meldes klar til viderekørsel og fremføres som materielkørsel - det vil sige som tomt tog - til sædvanlig placering på DSB's klargøringscenter i Kastrup.
Efterfølgende indsættes togsættet som planlagt som IC lyn 69 med afgang samme aften klokken 19.50 fra København til Århus.
Jeg har ikke noget at tilføje beskrivelsen.
Med venlig hilsen
Lars Barfoed