Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240  København K

Dato             9. marts 2009

Dok.id       

J. nr.           004-u18-887

  

 

Trafikudvalget har i brev af 19. februar 2009 stillet mig følgende spørgsmål 470 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Pia Olsen Dyhr (SF).

 

Spørgsmål nr. 470:

 

"Kan ministeren oplyse, hvordan betalingen for dieseludgifter indgår i kontraktforholdet mellem busoperatører og trafikselskaber?"

Svar:

 

I Movia vægter omkostninger til brændstof defineret som ”prisindeks for indenlandsk vareforsyning – autogasolie” med 7 pct. i kontraktreguleringen.

Movia regulerer betalingen månedsvis. Reguleringen af betalingen for omkostninger til brændstof i kontrakten foretages med de sidst kendte indeks. Movia foretager en kvartalsvis efterregulering baseret på de på tidspunktet konstaterede indeks.

 

På den baggrund bliver betalingen reguleret og efterreguleret, således at kontraktbetalingen ligger meget tæt op ad den reelle udvikling med en relativ lille forsinkelse.

I Trafikselskaberne udenfor Movia vægter omkostninger til brændstof defineret som ”engrosprisindeks for autogasolie” med 6 pct. i kontraktreguleringen.

Trafikselskaberne udenfor Movia gennemfører reguleringer den 1. marts og den 1. september hvert år. Der foretages ikke efterregulering.

 

For regulering af betalingen for omkostninger til brændstof benyttes gennemsnit af halvårsperioder. Eksempelvis sker reguleringen i marts 2009 på baggrund af et gennemsnit af olieprisindeks for perioden juni 2008 - november 2008. Ændringer i olieprisen slår derfor igennem med større forsinkelse i trafikselskaberne udenfor Movia.

 

Med venlig hilsen

 

 

Lars Barfoed