|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato            9. marts 2009 Dok.id       J. nr.          004-u18-887  Â
|
|
Trafikudvalget har i brev af 19. februar 2009 stillet mig følgende spørgsmål 469 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Pia Olsen Dyhr (SF).
"Ministeren bedes oplyse, om det er korrekt, at olie omkostningerne indgår med en vægt på 10 pct. i beregningen af trafikselskabernes økonomi i henhold til Lov om trafikselskaber. Ministeren bedes desuden oplyse, om det er muligt, at olie omkostningernes andel kan komme til at indgå med en større vægt i beregningen."
Omkostninger til brændstof indgÃ¥r med en vægt pÃ¥ 10 pct. i takstloftet jf. takststigningsbekendtgørelsen. Omkostninger til brændstof vægter i størrelsesordnen 6-7 pct. i trafikselskabernes kontraktreguleringer med operatørerne.              Â
Trafikselskaberne har gennem takstudvalget deltaget i udformningen af takstloftet. Takstudvalget har overvejet forskellige modeller for et omkostningsbaseret takstloft, og det gældende takstloft svarer til udvalgets anbefalinger. Jeg finder det ikke aktuelt at ændre vægtfordelingen i takstloftet.
Takstudvalgets rapport â€Analyse af fremtidige takstsystemer†kan hentes pÃ¥ Transportministeriets hjemmeside www.trm.dk under publikationer.
Med venlig hilsen
Lars Barfoed