|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato        12/11-08 Dok.id       J. nr.          004-U18-706  Â
|
|
Trafikudvalget har i brev af 21. oktober 2008 stillet mig følgende spørgsmål 46 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
" Ministeren bedes gøre rede for, hvilke hindringer ‑ administrative, organisatoriske, økonomiske og lovgivningsmæssige ‑ der stiller sig i vejen for, at kommuner og bysamfund kan indføre en ordning med landsbypedeller, således som beskrevet i vedhæftede artikel fra Jyske Vestkysten den 5. oktober 2008: "Sæt pedellerne ind!"."
I artiklen peges der på muligheden af, at en kommune eller et bysamfund ansætter en altmuligmand, en såkaldt landsbypedel, der, ud over at renholde veje og være landsbybeboerne behjælpelig med f.eks. småreparationer, også skulle råde over en mindre bus og eksempelvis køre landsbyens børn til skole og ældre på indkøb.
Jeg har ikke på det foreliggende grundlag mulighed for at pege på samtlige hindringer, der kunne stille sig i vejen for et sådant projekt, men vil fokusere på, hvilken indflydelse reglerne i busloven og trafikselskabsloven har.
Til udførelse af den beskrevne kørsel med en landsbys beboere kræves tilladelse til erhvervsmæssig buskørsel. For at få udstedt en sådan tilladelse skal kommunen/bysamfundet opfylde en række kvalifikationskrav, herunder krav til faglige kvalifikationer og økonomisk baggrund. Det er de samme kvalifikationskrav som en privat buskørselsvirksomhed skal opfylde.
Kun såfremt der med den kommunale bus ønskes udført kørsel ad faste ruter, kan bestemmelser i trafikselskabsloven være til hinder for, at kørslen lovligt kan udføres. En kommune må ikke varetage offentlig servicetrafik dvs. rutekørsel, der er åben for alle. Men hvis en kommune/et bysamfund ønsker at udføre speciel rutekørsel, dvs. kørsel, hvor der kun befordres bestemte kategorier af personer, f.eks. skoleelever, vil dette kunne tillades, medmindre det regionale trafikselskab har en busrute, der dækker behovet for kørslen.
Jeg anser imidlertid ikke på det foreliggende grundlag ovennævnte som hindringer for etablering af en ordning med landsbypedeller.
Med venlig hilsen
Lars Barfoed