|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato            23. marts 2009 J. nr.          004-u18-879  Â
|
|
Trafikudvalget har i brev af 17. februar 2009 stillet mig følgende spørgsmål 446 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Per Clausen (EL).
" Ministeren bedes gøre rede for, hvor stor en del af de togrejsende, der køber
billet via internettet, hvor stor en del, der køber billet i billetautomater opstillet på stationsområdet, og hvor stor en del der køber billet i kiosker eller billetsalg."
DSB og Arriva oplyser at salget af billetter i hhv. 2007 og 2008 fordelte sig som følger:
Salgskanaler |
DSB (2007) |
Arriva (2008) |
Billetsalg/kiosk |
54 % |
74 % |
Automater |
42 % |
23 % |
Internettet |
4 % |
3 % |
DSB oplyser desuden, at visse billettyper - herunder rejser internt i et takstområde - ikke sælges på nettet. Af de billetter, der kan sælges på nettet, udgør netsalget ca. 10 % af ekspeditionerne, og af Orangebilletter til rejser over Storebælt er netandelen i dag ca. 90 %. Det er en del af baggrunden for, at DSB med virkning fra 4. marts 2009 kun sælger Orange-billetter via nettet. Det vil dog foreløbigt være muligt at købe disse billetter i det betjente billetsalg gennem selvbetjening på opstillede PC'er.
Med venlig hilsen
Lars Barfoed