Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240  København K

Dato             23. marts 2009

Dok.id        803411

J. nr.           004-u18-879

  

 

Trafikudvalget har i brev af 17. februar 2009 stillet mig følgende spørgsmål 446 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Per Clausen (EL).

 

Spørgsmål nr. 446:

 

" Ministeren bedes gøre rede for, hvor stor en del af de togrejsende, der køber

billet via internettet, hvor stor en del, der køber billet i billetautomater opstillet på stationsområdet, og hvor stor en del der køber billet i kiosker eller billetsalg."

 

Svar:

 

DSB og Arriva oplyser at salget af billetter i hhv. 2007 og 2008 fordelte sig som følger:

Salgskanaler

DSB (2007)

Arriva (2008)

Billetsalg/kiosk

54 %

74 %

Automater

42 %

23 %

Internettet

4 %

3 %

 

DSB oplyser desuden, at visse billettyper - herunder rejser internt i et takstområde - ikke sælges på nettet. Af de billetter, der kan sælges på nettet, udgør netsalget ca. 10 % af ekspeditionerne, og af Orangebilletter til rejser over Storebælt er netandelen i dag ca. 90 %. Det er en del af baggrunden for, at DSB med virkning fra 4. marts 2009 kun sælger Orange-billetter via nettet. Det vil dog foreløbigt være muligt at købe disse billetter i det betjente billetsalg gennem selvbetjening på opstillede PC'er.

 

Med venlig hilsen

 

 

Lars Barfoed