Trafikudvalget 2008-09
TRU Alm.del
Offentligt
660720_0001.png
660720_0002.png
Udkast
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
26. marts 2009803411004-u18-879
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 17. februar 2009 stillet mig følgende spørgsmål 445(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Per Clausen (EL).

Spørgsmål nr. 445:

"I betragtning af, at Arrivas opsigelse af samarbejdet med DSB om Orangebilletordningen gav anledning til en del problemer for de rejsende, bedes ministerengøre rede for, hvorfor der ikke i det nye udbudsmateriale for de midt- ogvestjyske strækninger, i tide er taget højde for, at sådanne og lignendesituationer kan opstå undervejs i udbudsperioden."

Svar:

Betjeningen på de midt- og vestjyske jernbanestrækninger er udbudt som ennettokontrakt, hvor operatøren modtager passagerindtægterne, der vedrørerdenne betjening. Dette gøres bl.a. for at sikre et incitament for operatøren til atyde en god betjening overfor de eksisterende passagerer og arbejde for at fåflere passagerer.Som følge heraf vil det udgøre en økonomisk risiko for den kommende operatørpå de midt- og vestjyske strækninger, hvis operatøren skal acceptere alleformer for tilbudsprodukter, som andre operatører måtte indføre, fordi dettekan medføre et indtægtstab for operatøren. En sådan risiko må vedtilbudsgivning forventes at indebære højere tilbudspriser og dermed en øgetkontraktbetaling.Derfor giver udbudsmaterialet den kommende operatør i Midt- og Vestjyllandmulighed for på kommerciel basis at tilbyde passende tilbudsprodukter. Dettegiver således den kommende operatør mulighed for bl.a. i samarbejde medandre operatører, at udvikle billettilbud, der er attraktive og gavnlige forpassagerne, uden øgede omkostninger for staten.Jeg vil, som jeg nævnte på samrådet vedr. Orangebilletter den 11. december2008, fremadrettet undersøge muligheden for, at der i forbindelse medudarbejdelsen af nye udbud stilles krav om, at operatørerne skal sælgehinandens rabatterede billetter. Det kræver dog, at det er teknisk muligt atindrette bl.a. salgsapparatur og edb-systemer til at håndtere dette.
Med en sådan løsning opnås det, at vi både får et trafiksystem, der opfattes somsammenhængende, og samtidig bibeholdes operatørernes mulighed for atudvikle deres kommercielle produkter.Med venlig hilsen
Side 2/2
Lars Barfoed