|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato            21. november 2008 J. nr.          004-U18-716  Â
|
|
Trafikudvalget har i brev af 21. oktober 2008 stillet mig følgende spørgsmål 44 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
"Hvordan forholder ministeren sig til forslaget om at anlægge Priorparken Station på S-togslinien mellem Brøndbyøster Station og Glostrup Station?"
Jeg er som udgangspunkt positiv overfor etableringen af nye stationer under den forudsætning, at der er et tilstrækkeligt passagergrundlag til at understøtte dette. I den forbindelse er der nogle forhold, der må tages i betragtning:
· For det første vil en del eksisterende passagerer få en ekstra standsning og dermed længere rejsetid. Der vil naturligvis også være passagerer, der vil få kortere afstand til en station og dermed samlet set en tidsmæssigt kortere kollektiv rejse.
· For det andet vil en del af passagererne til den nye station tidligere have anvendt en af nabostationerne, som dermed vil få færre passagerer. Det er derfor ikke tilstrækkeligt at vurdere passagergrundlaget isoleret på den enkelte station – en bredere funderet analyse af passagerkonsekvenserne er nødvendig.
· For det tredje skal man være opmærksom på evt. ændringer i anlægs- og driftsomkostninger, dvs. om den ekstra standsning fx påvirker strækningskapaciteten, regulariteten eller kræver ekstra togsæt. Hertil kommer naturligvis udgifter til etablering af stationen.
Der pågår på nuværende tidspunkt en dialog mellem Trafikstyrelsen og Brøndby og Glostrup Kommuner med henblik på at afklare grundlaget for at etablere den pågældende station ved Priorparken. Jeg vil derfor afvente resultatet af denne dialog, før jeg drager en konklusion vedr. etableringen af en station ved Priorparken.
Lars Barfoed