Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240  København K

Dato             6. marts 2009

Dok.id        802136

J. nr.           231-57

  

 

Trafikudvalget har i brev af 13. februar 2009 stillet mig følgende spørgsmål 434 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Jens Christian Lund (S).

 

Spørgsmål nr. 434:

 

"Vil ministeren sørge for, at SLV undersøger danske logbøger så grundigt, at befolkningen får vished for, at danske piloter ikke udsætter registreringen af sikkerhedsrelevante flyfejl, jf. ministerens svar fra oktober 2008 til MF Per Clausen om piloters registreringer af fejl, som spørgeren læser som et forsøg fra ministerens side på at ”tørre” problemet af på EU samt Ingeniørens artikel af  11. februar 2009, der klart antyder, at dette ikke er muligt. Ansvaret er placeret nationalt og i Danmarks tilfælde hos Statens Luftfartsvæsen (SLV)."

 

Svar:

 

Det fremgår af den artikel i Ingeniøren, som spørgeren refererer til, at Aircraft Engineers International (AEI) har hævdet, at der er et internationalt problem med hensyn til såkaldt ”late logging”, hvor piloter venter med at registrere fejl på fly til på hjemturen. 

 

SLV har tidligere på baggrund af en fælles henvendelse fra Aircraft Engineers International (AEI) til alle luftfartmyndigheder i EU rejst sagen i Det europæiske Luftfartssikkerhedsagentur, EASA, da luftfartøjers luftdygtighed er omfattet af et fælles regelsæt. EASA fandt ikke, at der efter dette regelsæt var grundlag for, at EASA foretog videre undersøgelser. Derfor er det et nationalt anliggende, om der skal foretages en nærmere undersøgelse.

Som det ligeledes fremgår af artiklen i Ingeniøren af 11. februar 2009, har SLV kontaktet AEI for at få nærmere dokumentation for AEI´s påstand i relation til danske luftfartøjer. AEI har i brev af 23. januar 2009 svaret SLV, at AEI ikke har en sådan dokumentation. AEI har også oplyst, at organisationen ikke har nogen danske medlemmer.

 

 

 

Statens Luftfartsvæsen (SLV) har konstateret, at formanden for flymekanikerne i Danmark i pressen har udtalt, at ”late logging”, også finder sted blandt danske piloter.

 

Formanden for flymekanikerne har i samme forbindelse udtalt, at sikkerheden er bedre i Danmark end flere andre steder i Europa.

På baggrund af udtalelserne fra formanden for flymekanikerne vil SLV imidlertid gennemføre en mere systematisk undersøgelse af logbøgerne for en periode af nogle måneders varighed for et antal luftfartøjer tilhørende danske luftfartsselskaber, der udfører erhvervsmæssig lufttransport med større luftfartøjer.

 

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Lars Barfoed