|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato            13. november 2008 Dok.id       J. nr.          004-U18-714  Â
|
|
Trafikudvalget har i brev af 21. oktober 2008 stillet mig følgende spørgsmål 43 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
"Hvilke løsninger anser ministeren på kort sigt som nødvendige for at afhjælpe de akutte pladsproblemer for godstogene på banerne og hvilke langsigtede
løsninger mener ministeren, kan forbedre forholdene for den voksende
godstogstrafik?"
Jeg har forelagt spørgsmålet for Banedanmark, der oplyser, at Banedanmark allerede arbejder med en række tiltag til at øge kapaciteten til gods på skinner i transit gennem Danmark, f. eks. muligheden for at øge den tilladte tophastighed for godstog. Dette vil give ekstra kapacitet på kort sigt.
På langt sigt betyder beslutningen om at anlægge Femern Bælt-forbindelsen med de tilhørende landanlæg, at kapaciteten til godstog i international trafik vil blive øget markant. For at opnå den fulde effekt af denne investering, skal især kapaciteten mellem København og Ringsted øges. Et centralt tiltag vil være, at der i 2009 træffes en endelig beslutning om at øge banekapaciteten markant på denne strækning.
Lars Barfoed