Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240  København K

Dato             13. november 2008

Dok.id       

J. nr.           004-U18-714

  

 

Trafikudvalget har i brev af 21. oktober 2008 stillet mig følgende spørgsmål 43 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.

 

Spørgsmål nr. 43:

 

"Hvilke løsninger anser ministeren på kort sigt som nødvendige for at afhjælpe de akutte pladsproblemer for godstogene på banerne og hvilke langsigtede

løsninger mener ministeren, kan forbedre forholdene for den voksende

godstogstrafik?"

 

 

Svar:

 

Jeg har forelagt spørgsmålet for Banedanmark, der oplyser, at Banedanmark allerede arbejder med en række tiltag til at øge kapaciteten til gods på skinner i transit gennem Danmark, f. eks. muligheden for at øge den tilladte tophastighed for godstog. Dette vil give ekstra kapacitet på kort sigt.

 

På langt sigt betyder beslutningen om at anlægge Femern Bælt-forbindelsen med de tilhørende landanlæg, at kapaciteten til godstog i international trafik vil blive øget markant. For at opnå den fulde effekt af denne investering, skal især kapaciteten mellem København og Ringsted øges. Et centralt tiltag vil være, at der i 2009 træffes en endelig beslutning om at øge banekapaciteten markant på denne strækning.

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Lars Barfoed