|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato            10. marts 2009 J. nr.          109-14  Â
|
|
Trafikudvalget har i brev af 6. februar 2009 stillet mig følgende spørgsmål 423 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 423:
â€Ministeren bedes gøre rede for, hvordan en mere smidig ordning for ansøgninger og godkendelse af opkoblingssteder for modulvogntog vil adskille sig fra den hidtidige praksis.â€
Svar:
Med beslutningen om at gennemføre forsøget med modulvogntog blev en række godscentre udpeget som deltagere i forsøget.
Foranlediget af en række henvendelser fra interessenter blev der i 2007 foretaget en undersøgelse af omkostningerne ved at tilslutte denne række af interessenter til forsøget. Disse har efterfølgende fået tilbudt at deltage i forsøget, og vil - i den udstrækning tilbuddet er accepteret - blive en del af forsøget i 2009.
Fremover vil det for godscentre og enkeltvirksomheder være muligt at søge om at indgå i forsøget enkeltvis, hvis betingelserne for forsøgsdeltagelse opfyldes.
Hovedlinjerne i betingelserne er:
· Det relevante vejnet skal tilpasses af ansøger til færdsel med modulvogntog i henhold til Vejdirektoratets retningslinjer.
· Der skal være gennemført trafiksikkerhedsrevision af projekterne.
· Projekterne fremsendes til Vejdirektoratet, der godkender projektet.
· Tilpasning af vejnettet skal ske uden omkostninger for staten.
· Vejdirektoratet underrettes om projektforløbet med henblik pÃ¥ ajourføring af â€Bekendtgørelse om det vejnet mv., hvor kørsel med modulvogntog er tilladtâ€.
Med venlig hilsen
Lars Barfoed