Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240  København K

Dato             26. februar 2009

Dok.id        796852

J. nr.           004-u18-000863

  

 

 

 

 

 

Trafikudvalget har i brev af 5. februar 2009 stillet mig følgende spørgsmål 410 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Pia Olsen Dyhr (SF).

 

Spørgsmål nr. 410:

 

”I besvarelsen af TRU alm. del - spm. 44 oplyser ministeren, at der er igangsat en dialog mellem Trafikstyrelsen, og Brøndby og Glostrup Kommuner omkring etablering af en ny station i Priorparken. Vil ministeren oplyse, hvor langt man er nået med denne dialog, og hvorvidt Trafikstyrelsen generelt undersøger behovet for nye stationer i det københavnske område?”

Svar:

 

Brøndby og Glostrup kommuner fremlagde i august 2008 beregninger af passagertallet for en eventuel station i Priorparken i forbindelse med et større byomdannelsesprojekt.

 

Foranlediget af betænkeligheder fra Trafikstyrelsen ved den konkrete fastsættelse af centrale beregningsforudsætninger, har der efterfølgende været dialog mellem kommunerne, DSB S-tog og Trafikstyrelsen om de anvendte beregningsforudsætninger. Som resultat heraf sendte Trafikstyrelsen i december 2008 ændrede forudsætninger for beregningen af passagergrundlaget til Brøndby og Glostrup kommuner.

Kommunerne afventer nu en lokalpolitisk afklaring af planen for området ved en eventuel station, inden der foretages en opdatering af beregningerne af passagergrundlaget.

Trafikstyrelsen vil fortsat medvirke til afklaring og kvalificering af passagergrundlaget for Priorparken Station, og på den baggrund foretage en samlet samfundsøkonomisk vurdering af stationsprojektet.

 

Der foretages ikke systematiske undersøgelser af behovet for nye stationer i Hovedstadsområdet. Men i trafikaftalen af 29. januar 2009 fremgår det, at der skal gennemføres en strategisk analyse af udbygningsmulighederne i hovedstadsområdet, herunder øget banebetjening i ”håndfladen” og samspillet mellem byudvikling og mulige nye stationer.

 

Med venlig hilsen

 

 

Lars Barfoed