|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato            20. februar 2009 J. nr.          004-U18-000858 Deres ref.  Â
|
|
Trafikudvalget har i brev af 3. februar 2009 stillet mig følgende spørgsmål 408 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Kim Mortensen (S).
â€Kan ministeren oplyse, hvilke anlægsinvesteringer der skal til, for at hastigheden pÃ¥ jernbanen mellem Esbjerg og Kolding hæves til 200 km/t uden for sommerperioden, mens der køres med normal hastighed i sommerperioden, samt hvad den samlede økonomi i et sÃ¥dan anlægsprojekt givet fald vil være?â€
Jeg er usikker på, hvad der egentlig menes med spørgsmålet.
Hvis der tænkes på, om man kan spare penge på at dimensionere nye anlæg til kun at yde toppræstationer udenfor sommerperioden, hvor der ikke er risiko for solkurver, så kan jeg oplyse, at det er sådan, man dimensionerer nye anlæg.
Hvad angÃ¥r omkostningerne til en â€normal†opgradering af banen Kolding - Esbjerg til 200 km i timen, sÃ¥ kan jeg oplyse, at der ikke findes nyere undersøgelser heraf.
Omkostningerne til etablering af 200 km i timen mellem Snoghøj og Esbjerg – dvs. en lidt længere afstand end Kolding – Esbjerg blev dog undersøgt af Baneplanudvalget, som i 1996 opgjorde anlægsinvesteringerne til op mod 0,6 mia. kr. i daværende prisniveau.
Med venlig hilsen
Lars Barfoed