|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato                           . marts 2009   Dok.id               795240                       J. nr.                  004-856                      Â
|
|
Trafikudvalget har i brev af 3. februar 2009 stillet mig følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Morten Messerschmidt (DF).
"Vil ministeren oplyse, hvordan den nye aftale om investeringer på trafikområdet med konkrete politiske initiativer vil sikre, at personer med handicap, der er 100 pct. afhængige af at kunne benytte egen bil, købt med støtte efter lov om social service § 114, ikke bliver begrænset i deres transport som følge af den "grønne" omlægning af afgifterne (inkl. transportregulerende afgifter)?"
I forbindelse med transportudspillet Bæredygtig transport – bedre infrastruktur har regeringen udmeldt, at der skal gennemføres en grøn omlægning af bilbeskatningen. Det skal være billigere at anskaffe sig en bil mod, at det bliver dyrere at køre i den. Omlægningen vil indebære en nedsættelse af registreringsafgiften og indførelsen af en ny grøn kørselsafgift.
Regeringen vil fremsætte lovforslag i folketingssamlingen 2009-10 med henblik på at indføre en grøn kørselsafgift, der skal omfatte lastbiler fra 2011 og personbiler fra 2015, idet indførelsen for personbiler kan ske over en årrække.
Jeg forventer, at vilkårene for personer med handicap vil indgå i arbejdet med beslutningsgrundlaget.
Jeg kan desuden oplyse, at der i forbindelse med transportaftalen af 29. januar 2009 er afsat en pulje på 1 mia. kr. til bedre adgang til den kollektive transport, jf. aftaleteksten nedenfor:
â€Parterne ønsker at skabe flere parkeringspladser ved stationerne, herunder parkér & rejs-anlæg samt generelt bedre adgang til stationerne. Ved planlægning og etablering af disse faciliteter indgÃ¥r hensyn til en god tilgængelighed, herunder for bevægelseshæmmede og handicappede.
Parterne har noteret sig, at regeringen vil indgÃ¥ en aftale med DSB om, at DSB sikrer bedre adgang til stationerne inden for rammen af 1 mia. kr., som finansieres gennem salg af ledige DSB-ejede arealer i tilknytning til jernbanenettet.â€
Med venlig hilsen
Lars Barfoed