Trafikudvalget 2008-09
TRU Alm.del
Offentligt
650362_0001.png
650362_0002.png
KLIMA- OG ENERGIMINISTERIET
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoJ nr.
26. februar 2009
Trafikudvalget har i brev af 2. februar stillet mig følgende spørgsmål 403 alm. del, stillet efter ønske fraPer Clausen (EL), som jeg hermed skal besvare.

Spørgsmål 403:

"Ministeren bedes redegøre for de beregninger, der ligger bag ministerens påstand overfor Ritzau den29. januar 2009 om, at den nye trafikaftale vil føre til et reduceret CO2 udslip fra transportsektoren."

Svar:

Regeringen indgik den 29. januar 2009 et bredt forlig om Danmarks grønne transportpolitik. I aftalenindgår en række tiltag, der alle bidrager til en reduceret CO2-udledning fra transportsektoren. På kortsigt er det følgende konkrete tiltag:Videreførelse af forsøg med modulvogntogEnergimærkning af varebilerEnergieffektiv køreteknikEnergikrav til taxier, der sikrer energiklasse C eller bedreMiljørigtig og energieffektiv offentlig transportAnbefalinger til offentligt indkøb af energieffektive og miljøvenlige køretøjerOptimering af aerodynamik for store lastbilerCertificering af grønne transportvirksomheder og grønne kommuner
I aftalen indgår endvidere nogle mere langsigtede tiltag:En grøn omlægning af bilbeskatningen, så det bliver billigere at anskaffe sig en ny sikker og mil-jøvenlig bil, mens det skal være dyrere at bruge bilen.En grøn forskningsindsats. Der er enighed om at styrke den grønne forskningsindsats på trans-portområdet – bl.a. ved brug af globaliseringsmidler.
Regeringen har vurderet, at disse tiltag samlet kan give en reduktion på mellem 0,7 og 1,5 mio. ton CO2 i2020 i forhold til basisfremskrivningen. Den samlede strategi sikrer herved en reel og absolut reduktioni transportsektorens CO2-udledning i 2020, hvilket bringer transportsektorens CO2-udledning i 2020markant under dagens niveau og helt ned under niveauet for udledningen i 2005. Der er således taleom, at kurven for transportsektorens CO2-udledning knækkes. Aftalens betydning forstærkes endvidereaf, at der i perioden frem til 2020 regnes med en fortsat vækst i trafikarbejdet.
KLIMA- OG ENERGIMINISTERIETStormgade 2-61470 København K
Tlf33 92 28 00Fax 33 92 28 01E-mail: [email protected]www.kemin.dk
Side 2/2
Reduktionens omfang er bl.a. afhængig af effekten af den grønne omlægning af bilbeskatningen og afden fremtidige udvikling og implementering af nye teknologier som f.eks. elbiler og plug-in hybridbiler.I basisfremskrivningen indgår allerede målsætningen om iblanding af 5,75 pct. biobrændstoffer til ben-zin og diesel. Der er således tale om en effekt derudover.Ses der alene på de tiltag, der allerede på kort sigt vil kunne få virkning på transportsektorens CO2-udslip, er der beregnet en CO2-reduktion på ca. 3-400.000 ton i 2013.Regeringen har i udspillet ”Bæredygtig transport – bedre infrastruktur” fra december 2008 peget på, atøget udbredelse af elbiler og plug-in hybridbiler vil være afgørende for, at der kan opnås væsentlige re-duktioner i transportsektorens CO2-udledning, samtidig med at der opretholdes en høj mobilitet.Som nævnt indgår der i transportaftalen en forskningsmæssig satsning på grønne teknologier, hvori el-biler og plug-in hybridbiler forventes at blive centrale teknologier. Ud over den forskningsmæssige ind-sats er det endvidere regeringens mål, at den grønne omlægning af bilbeskatningen skal tilskynde til ud-bredelsen af el- og hybridteknologi. Endelig vil regeringen foreslå, at elbiler i perioden 2012-15 afgifts-mæssigt begunstiges med en markant lavere registreringsafgift end andre biler i det omfang, det er nød-vendigt for at sikre introduktion og udbredelse af elbiler i Danmark.
Med venlig hilsen
Connie Hedegaard