Trafikudvalget 2008-09
TRU Alm.del
Offentligt
KLIMA- OG ENERGIMINISTERIET
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoJ nr.
26. februar 2009
Trafikudvalget har i brev af 2. februar stillet mig følgende spørgsmål 403 alm. del, stillet efter ønske fraPer Clausen (EL), som jeg hermed skal besvare.Spørgsmål 403:
"Ministeren bedes redegøre for de beregninger, der ligger bag ministerens påstand overfor Ritzau den29. januar 2009 om, at den nye trafikaftale vil føre til et reduceret CO2 udslip fra transportsektoren."Svar:
Regeringen indgik den 29. januar 2009 et bredt forlig om Danmarks grønne transportpolitik. I aftalenindgår en række tiltag, der alle bidrager til en reduceret CO2-udledning fra transportsektoren. På kortsigt er det følgende konkrete tiltag:Videreførelse af forsøg med modulvogntogEnergimærkning af varebilerEnergieffektiv køreteknikEnergikrav til taxier, der sikrer energiklasse C eller bedreMiljørigtig og energieffektiv offentlig transportAnbefalinger til offentligt indkøb af energieffektive og miljøvenlige køretøjerOptimering af aerodynamik for store lastbilerCertificering af grønne transportvirksomheder og grønne kommuner
I aftalen indgår endvidere nogle mere langsigtede tiltag:En grøn omlægning af bilbeskatningen, så det bliver billigere at anskaffe sig en ny sikker og mil-jøvenlig bil, mens det skal være dyrere at bruge bilen.En grøn forskningsindsats. Der er enighed om at styrke den grønne forskningsindsats på trans-portområdet – bl.a. ved brug af globaliseringsmidler.
Regeringen har vurderet, at disse tiltag samlet kan give en reduktion på mellem 0,7 og 1,5 mio. ton CO2 i2020 i forhold til basisfremskrivningen. Den samlede strategi sikrer herved en reel og absolut reduktioni transportsektorens CO2-udledning i 2020, hvilket bringer transportsektorens CO2-udledning i 2020markant under dagens niveau og helt ned under niveauet for udledningen i 2005. Der er således taleom, at kurven for transportsektorens CO2-udledning knækkes. Aftalens betydning forstærkes endvidereaf, at der i perioden frem til 2020 regnes med en fortsat vækst i trafikarbejdet.
KLIMA- OG ENERGIMINISTERIETStormgade 2-61470 København K
Side 2/2
Reduktionens omfang er bl.a. afhængig af effekten af den grønne omlægning af bilbeskatningen og afden fremtidige udvikling og implementering af nye teknologier som f.eks. elbiler og plug-in hybridbiler.I basisfremskrivningen indgår allerede målsætningen om iblanding af 5,75 pct. biobrændstoffer til ben-zin og diesel. Der er således tale om en effekt derudover.Ses der alene på de tiltag, der allerede på kort sigt vil kunne få virkning på transportsektorens CO2-udslip, er der beregnet en CO2-reduktion på ca. 3-400.000 ton i 2013.Regeringen har i udspillet ”Bæredygtig transport – bedre infrastruktur” fra december 2008 peget på, atøget udbredelse af elbiler og plug-in hybridbiler vil være afgørende for, at der kan opnås væsentlige re-duktioner i transportsektorens CO2-udledning, samtidig med at der opretholdes en høj mobilitet.Som nævnt indgår der i transportaftalen en forskningsmæssig satsning på grønne teknologier, hvori el-biler og plug-in hybridbiler forventes at blive centrale teknologier. Ud over den forskningsmæssige ind-sats er det endvidere regeringens mål, at den grønne omlægning af bilbeskatningen skal tilskynde til ud-bredelsen af el- og hybridteknologi. Endelig vil regeringen foreslå, at elbiler i perioden 2012-15 afgifts-mæssigt begunstiges med en markant lavere registreringsafgift end andre biler i det omfang, det er nød-vendigt for at sikre introduktion og udbredelse af elbiler i Danmark.
Med venlig hilsen
Connie Hedegaard