|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato            24. februar 2009 J. nr.          004-U18-854  Â
|
|
Trafikudvalget har i brev af 2. februar 2009 stillet mig følgende spørgsmål 402 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
"Ministeren bedes kommentere henvendelse af 1. februar 2009 fra Esben Juul Sørensen, Sverige vedr. forslag om udbudsrunde af driften og kundeservicen på Øresundsbroen, jf. TRU alm. del - bilag 271."
Den faste forbindelse over Øresund drives i henhold til den dansk-svenske regeringsaftale. Det indebærer, at Øresundsbro Konsortiet har ansvaret for at drive forbindelsen, herunder at sikre tilgængeligheden og effektiviteten i transporten på forbindelsen. Øresundsbro Konsortiet har også ansvaret for at sikre, at Øresundsforbindelsens gæld tilbagebetales.
Øresundsforbindelsen drives i konkurrence med blandt andet færgeforbindelserne mellem Helsingør og Helsingborg, og driften er underlagt konkurrencelovens bestemmelser.
Øresundsbro Konsortiet har ansvaret for driften, og det er således bestyrelsen for Øresundsbro Konsortiet, der har ansvaret for, om der i givet fald skal foretages udbud af driftsopgaver og kundeservice på Øresundsforbindelsen.
Der udbydes i dag driftsopgaver. Øresundsbro Konsortiet har oplyst, at omkring 50 pct. af selskabets udgiftsbudget er relateret til udgiftsposter, der bliver udsat for konkurrence gennem udbud af vare- og tjenesteydelser.
Øresundsbro Konsortiet har oplyst, at udgifterne til drift af Øresundsforbindelsen er reduceret med 15 pct. opgjort i faste priser fra 2002 til 2008. I denne periode er det årlige antal passager af Øresundsforbindelsens betalingsanlæg steget fra ca. 3 mio. til ca. 7 mio. om året.
Øresundsbro Konsortiet har endvidere oplyst, at vejforbindelsen på Øresundsbron i perioden fra 2004 til 2008 samlet var lukket i godt 74 timer som følge af trafikulykker samt vind- og vejrforhold. Det vil sige i gennemsnit mindre end 15 timer om året.
Lars Barfoed