Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240  København K

Dato             3. marts 2009

Dok.id        793315

J. nr.           409-22

  

 

Trafikudvalget har i brev af 30. januar 2009 stillet mig følgende spørgsmål 399 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.

 

Spørgsmål nr. 399:

 

”Ministeren bedes kommentere henvendelse af 27. januar 2009 fra Rådet for Bæredygtig Trafik vedr. ny rapport om trængselsafgifter, jf. TRU alm. del - bilag 262.”

 

Svar:

 

Rådet for Bæredygtig Trafik kommer i deres henvendelse af 27. januar 2009 med en opfordring til at undlade at udbygge motorvejsnettet i hovedstadsområdet. Begrundelsen er, at en konsulentrapport viser, at der ved indførelse af betalingsringe kan være positive effekter på trængslen på de større indfaldsveje til København.

 

Regeringen, Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Det Radikale Venstre og Liberal Alliance indgik den 29. januar 2009 en aftale om dels de overordnede rammer og principper for udviklingen af en grøn transportpolitik i de kommende år, dels en række konkrete initiativer på transportområdet.

Som det fremgår af aftalen skal det være billigere at anskaffe sig en ny, sikker og miljørigtig bil, mens det skal være dyrere at bruge bilen – især hvis den forurener meget, eller hvis kørslen foregår i områder og perioder med meget trængsel.

 

Regeringen vil derfor udarbejde et beslutningsgrundlag for en grøn kørselsafgift som led i omlægningen af bilbeskatningen, jf. regeringsudspillet ”Bæredygtig transport – bedre infrastruktur”.

 

Beslutningsgrundlaget fremlægges således, at der i folketingssamlingen 2009-2010 kan fremsættes den nødvendige lovgivning.

 

På den baggrund har jeg ikke på nuværende tidspunkt grundlag for at foretage en nærmere vurdering af tallene i rapporten fra Rådet for Bæredygtig Trafik.

Med venlig hilsen

 

 

Lars Barfoed