|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato            6. marts 2009 Dok.id       J. nr.          004-U18-000848  Â
|
|
Trafikudvalget har i brev af 29. januar 2009 stillet mig følgende spørgsmål 395 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Per Clausen (EL).
"Ministeren bedes oplyse, hvorvidt det er i overensstemmelse med DSB's kontraktlige forpligtelser, at DSB evt. kan opkøbe udenlandske jernbanevirksomheder."
DSB’s aktiviteter er opdelt i to hovedforretningsområder, hovedforretningsområde A: jernbanepassagertrafik udført som offentlig service efter forhandlet kontrakt og hovedforretningsområde B: konkurrenceudsatte aktiviteter. Opdelingen og adskillelsen i de to hovedforretningsområder fremgår både af regnskabsreglementet og de konkurrenceretlige vilkår for DSB. Reglerne medfører, at det driftstilskud, som DSB modtager i henhold til den forhandlede kontrakt med Transportministeriet, holdes helt adskilt fra de konkurrenceudsatte forretningsområder, hvilket sikrer mod krydssubsidiering.
DSB's investeringsomfang er fastlagt i lov om den selvstændige offentlige virksomhed DSB og om DSB S-tog A/S, hvorefter alle investeringer over 100 mio. kr., skal forelægges for Folketingets Finansudvalg til godkendelse.  Denne beløbsgrænse er dog hævet for så vidt angår DSB’s afgivelse af bud på kontraktsbaseret jernbanetrafik i EU og EØS lande, jf. akt 181 af 21. maj 2002. Derudover er der bl.a. fastsat krav om, at DSB’s aktiviteter i udlandet skal placeres i særskilte selskaber med begrænset hæftelse og at forholdet mellem DSB’s aktiviteter i Danmark og i udlandet skal være baseret på markedsmæssige vilkår. Intet enkelt engagement i udlandet må overstige 500 mio. kr. Derudover må DSB’s samlede engagement i udlandet ikke overstige 15 pct. af DSB’s samlede egenkapital.
Jeg kan oplyse, at DSB ikke til dato har opkøbt udenlandske jernbanevirksomheder.
Lars Barfoed