Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240  København K

Dato             6. marts 2009

Dok.id       

J. nr.           004-U18-000848

  

 

Trafikudvalget har i brev af 29. januar 2009 stillet mig følgende spørgsmål 395 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Per Clausen (EL).

 

Spørgsmål nr. 395:

 

"Ministeren bedes oplyse, hvorvidt det er i overensstemmelse med DSB's kontraktlige forpligtelser, at DSB evt. kan opkøbe udenlandske jernbanevirksomheder."

Svar:

 

DSB’s aktiviteter er opdelt i to hovedforretningsområder, hovedforretningsområde A: jernbanepassagertrafik udført som offentlig service efter forhandlet kontrakt og hovedforretningsområde B: konkurrenceudsatte aktiviteter. Opdelingen og adskillelsen i de to hovedforretningsområder fremgår både af regnskabsreglementet og de konkurrenceretlige vilkår for DSB. Reglerne medfører, at det driftstilskud, som DSB modtager i henhold til den forhandlede kontrakt med Transportministeriet, holdes helt adskilt fra de konkurrenceudsatte forretningsområder, hvilket sikrer mod krydssubsidiering.

DSB's investeringsomfang er fastlagt i lov om den selvstændige offentlige virksomhed DSB og om DSB S-tog A/S, hvorefter alle investeringer over 100 mio. kr., skal forelægges for Folketingets Finansudvalg til godkendelse.  Denne beløbsgrænse er dog hævet for så vidt angår DSB’s afgivelse af bud på kontraktsbaseret jernbanetrafik i EU og EØS lande, jf. akt 181 af 21. maj 2002. Derudover er der bl.a. fastsat krav om, at DSB’s aktiviteter i udlandet skal placeres i særskilte selskaber med begrænset hæftelse og at forholdet mellem DSB’s aktiviteter i Danmark og i udlandet skal være baseret på markedsmæssige vilkår. Intet enkelt engagement i udlandet må overstige 500 mio. kr. Derudover må DSB’s samlede engagement i udlandet ikke overstige 15 pct. af DSB’s samlede egenkapital.

Jeg kan oplyse, at DSB ikke til dato har opkøbt udenlandske jernbanevirksomheder.

 

Med venlig hilsen

 

 

Lars Barfoed