Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240  København K

Dato             25. februar 2009

Dok.id        792090

J. nr.           231-57

  

 

Trafikudvalget har i brev af 28. januar 2009 stillet mig følgende spørgsmål 393 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Martin Henriksen (DF).

 

Spørgsmål nr. 393:

 

"Hvordan forholder det i foregående spørgsmål nævnte fuglereservat sig til den af ICAO definerede sikkerhedszone på 13 km. mellem fuglereservater og

Internationale lufthavne?"

 

Svar:

 

Alle naturfredninger i nærheden af Københavns Lufthavn, dvs. Amager og Saltholm, er gennemført med inddragelse af Københavns Lufthavne A/S.  Der har ikke været nogen uoverensstemmelse med danske regler på området, der jf. min besvarelse af spørgsmål 392 (TRU alm. del), er mere vidtgående end ICAO’s anbefalinger på området.

 

I henhold til ICAO’s bestemmelser skal den rette myndighed sikre, at der gennemføres de nødvendige tiltag til at reducere antallet af fugle, som udgør en potentiel risiko for luftfarten i nærheden af en flyveplads.  Det fremgår endvidere af bestemmelserne, at ICAO har udarbejdet en vejledning herom.

 

Af ICAO’s vejledning fremgår bl.a., at lossepladser ikke bør etableres nærmere end 13 km fra en flyveplads. Der er desuden forskellige forslag til udformning af søer og naturområder, så risikoen for tiltrækning af fugle reduceres.

 

Statens Luftfartsvæsen har implementeret ICAO’s vejledning i BL 3-16 Bestemmelser om forholdsregler til nedsættelse af kollisionsrisikoen mellem luftfartøjer og fugle/pattedyr på flyvepladser.

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Lars Barfoed