Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240  København K

Dato             25. februar 2009

Dok.id        790853

J. nr.           004-U18-853

  

 

Trafikudvalget har i brev af 26. januar 2009 stillet mig følgende spørgsmål 380 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Per Clausen (E).

 

Spørgsmål nr. 380:

 

"Ministeren bedes, gerne med bidrag fra miljøministeren, gøre nærmere rede for overdragelsen fra Banedanmark til Skov‑ og Naturstyrelsen af de nedlagte

banestrækninger mellem Slagelse og Næstved og mellem Dalmose og

Skælskør."

 

Svar:

 

Jeg har forelagt spørgsmålet for Miljøministeriet, der oplyser følgende:

”Projektet omkring etablering af en cykel- og gangsti på den nedlagte Næstved/Slagelse/Skælsør jernbane er opstået som et partnerskabsprojekt mellem Næstved Kommune, Slagelse Kommune, Skov- og Naturstyrelsen og Nordea-fonden.

Nedlagte banestrækninger er oplagte til etablering af cykel- og gangstier, fordi de giver:

·         Befolkningen bedre adgang til natur og landskab, herunder fremme af turisme

·         Befolkningen bedre muligheder for motion

·         Forbedrede færdselsforhold for svage trafikanter, herunder ofte mellem hjem og skole

I december 2008 blev det aftalt, at Miljøministeriet overtager Næstved/Slagelse/Skælskør banen på ca. 51 km for at etablere cykel- og gangsti. Miljøministeriet overtager banen vederlagsfrit fra Transportministeriet. Overdragelsen fra Transportministeriet vil formelt ske med overtagelsesdato den 1. april 2009. Projektets samlede anlægsbudget er på ca. 48 mio. kr. i alt. Nordea-fonden har givet tilsagn om at bidrage med 36 mio. kr. til projektet under forudsætning af, at der skaffes en øvrig anlægsfinansiering på 12 mio. kr., hvoraf Miljøministeriet dækker 6 mio. kr. og de to kommuner et tilsvarende beløb på 6 mio. kr. Herudover er det en forudsætning for Miljøministeriet, at kommunerne står for den fremtidige drift af stien (grenkapning, tømning af skraldespand, reparation af asfalt, etc.)

Begge borgmestre er positivt indstillet overfor projektet, men kommunernes bidrag er endnu ikke blevet vedtaget politisk. Denne vedtagelse forventes at ske inden overdragelsen af arealerne den 1. april 2009.

Det forventes, at stien med faciliteter kan realiseres indenfor en tidshorisont på 2 år. Det bliver et af de mest omfattende friluftsprojekter i Danmark i mange år.”

 

Med venlig hilsen

 

 

Lars Barfoed