Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240  København K

Dato             20. februar 2009

Dok.id        790661

J. nr.           409-53

  

 

Trafikudvalget har i brev af 23. januar 2009 stillet mig følgende spørgsmål 371 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet på udvalgets vegne af formanden for Trafikudvalget Flemming Damgaard Larsen (V).

 

 

Spørgsmål nr. 371:

 

"Kan ministeren jf. artikel fra Berlingske Tidende af 5. januar 2009: ”Transportudspil med konkrete idéer” oplyse, hvornår ministeren agter at gå i dialog med den tyske regering vedrørende jernbane- og vejtrafik mellem Danmark og Tyskland?"

 

 

Svar:

 

Jeg mener, det er vigtigt med en tæt konstruktiv dialog med vore nabolande i de kommende år for at sikre den bedst mulige koordination af infrastruktur og trafikafvikling over grænserne. Kort før jul deltog jeg i en konference i Flensborg, hvor der både fra dansk og tysk side var stor interesse for en sådan dialog.

Det drejer det sig dels om Femern Bælt projektet og dels om udviklingen af vej og bane mellem Sønderjylland og det nordlige Tyskland. Jeg kan oplyse, at jeg og mit ministerium i forbindelse med etableringen af den faste forbindelse over Femern Bælt er i løbende dialog med den tyske regering.

Regeringen har den 29. januar 2009 indgået en aftale med næsten alle Folketingets partier. Denne aftale danner grundlaget for de trafikpolitiske initiativer frem til 2020.

Af aftalen fremgår det, at parterne er enige om at gennemføre en strategisk analyse af den langsigtede indretning af bane- og vejkapaciteten i Østjylland. Analysen skal bl.a. ses i sammenhæng med det langsigtede kapacitetsbehov for den nord/syd-gående vejtrafik i Jylland, og jeg mener, det vil være naturligt i den forbindelse også at inddrage trafikforholdene i og omkring Nordtyskland i analysen.

 

Der vil derfor blive taget kontakt til de relevante tyske myndigheder i forbindelse med arbejdet med de strategiske analyser.

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Lars Barfoed