Trafikudvalget 2008-09
TRU Alm.del
Offentligt
Udkast
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
18 . februar 2009004-U18-839
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 23. januar 2009 stillet mig følgende spørgsmål 365(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.Spørgsmål nr. 365:
"Ministeren bedes kommentere henvendelse af 22. januar 2009 fraBorgergruppen Nej til metro ved Marmorkirken v/ Steffen Hamann vedr. denplanlagte metrostation ved Marmorkirken, jf. TRU alm. del - bilag 238."Svar:
Mine kommentarer er koncentreret om sammenfatningen i borgergruppensoplæg.Først vil jeg rette en misforståelse, idet der i forbindelse med udredningsarbej-det vedr. Cityringen har været taget stilling til stationsplaceringen i Frederiks-staden. Placeringen ved Frederiks Kirke (Marmorkirken) blev valgt frem forden placering i Borgergade, som borgergruppen foretrækker, og en placeringved havnen (ved Larsens Plads). Begge placeringer (og altså også placeringen iBorgergade) er, i modsætning til hvad borgergruppen skriver i deres henven-delse, også kommenteret i afsnit 7.2.1.5 i den hvidbog, som Københavns ogFrederiksberg kommuner har udarbejdet i forbindelse med VVM-høringen omCityringens miljøforhold.Metroselskabet (og tidligere Ørestadsselskabet) har arbejdet videre med denstationsplacering, som parterne bag projektet har bedt selskabet gå videre med.Dernæst kan jeg mane en del af borgergruppens bekymringer i jorden, idet detprojekt til placeringen af stationen ved Marmorkirken, der nu foreligger, vil be-tyde, at granittrappen ikke skal nedtages, og at kirkens fundament ikke vil bliveberørt. Desuden vil der ikke blive tale om hverken ramning eller grundvands-sænkning.Med hensyn til bekymringen for problemer med evakuering i byggeperiodenkan jeg oplyse, at der nu i det løbende samarbejde mellem Københavns Brand-væsen og Metroselskabet er fundet frem til en tilfredsstillende løsning bl.a vedanskaffelse af to stigevogne med længere rækkevidde end brandvæsenets nu-værende materiel.
Side 2/2
Transportministeriet har sammen med Metroselskabet informeret repræsen-tanter for Marmorkirken og Marmorkirkens rådgivere om stationsprojektet.Jeg beklager, at borgergruppen har fundet processen forvirrende. Den forelig-gende miljørapport har taget udgangspunkt i de oplysninger vedrørende pro-jektet, som har været tilgængelige på tidspunktet for udarbejdelsen. Dette gørsig også gældende for enhver anden miljørapport, der udarbejdes. På dette re-lativt tidlige tidspunkt i processen er et projekt som det foreliggende sjældentfærdigbearbejdet i alle detaljer. Detaljeringsgraden i den udarbejdede miljø-rapport afspejler således også dette. Det er ikke usædvanligt, at et stort projektløbende bearbejdes og optimeres. Det gælder også for Cityringen, og altså ogsåfor stationen ved Frederiks Kirke (Marmorkirken). Det nu foreliggende disposi-tionsforslag vurderes at ligge inden for rammerne af miljørapporten.I den førnævnte hvidbog er der uden for hvidbogens egentlige emneområde og-så medtaget et afsnit, der redegør for, hvordan offentligheden hidtil har væretinddraget fra kommunal side. Jeg kan hertil tilføje, at lovforslagene for City-ringslovene ligesom alle andre lovforslag var i offentlig høring inden behand-lingen i Folketinget.Til slut kan jeg konstatere, at borgergruppen mener, at tværaksen i Frederiks-staden forsvinder, fordi der anlægges en metrostation vest for Marmorkirken.Jeg har vanskeligt ved at se, at aksen skulle forsvinde af den grund, men jeg eraf den opfattelse, at stationsforpladsen skal indrettes så respektfuldt som mu-ligt i forhold til byrummets eksisterende karakter og geometri, og jeg forstår, atdet også er intentionen i det byrumsprogram, som Københavns Kommune ar-bejder med, og som borgerne vil blive inddraget i dialog om i perioden 2011-13.
Med venlig hilsen
Lars Barfoed