Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240  København K

Dato             3. marts 2009

Dok.id        790156

J. nr.           004-U18-837

  

 

Trafikudvalget har i brev af 23. januar 2009 stillet mig følgende spørgsmål 361 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Per Clausen (EL).

 

Spørgsmål nr. 361:

 

"Ministeren bedes gøre rede for, hvilke forringelser i form af længere rejsetid, reduceret togbetjening, bortfald af direkte togforbindelser m.v., der er sket i forbindelse med køreplansskiftet den 11. januar 2009."

Svar:

 

Jeg har kontaktet DSB og Trafikstyrelsen (for så vidt angår Arriva og DSBFirst), og bedt om en oversigt over alle ændringer som følge af køreplansskiftet:

 

Kyst- og Øresundsbanen

I følge normalkøreplanen er der, i forhold til køreplanen i 2008, sket følgende ændringer i betjeningen af Kyst- og Øresundsbanen:

 

Trafikomfanget til Kastrup og over Øresund er uændret.

·         Frekvensen mellem København H og Københavns Lufthavn Kastrup er ændret fra 8-12 minutter til fast 10 minutters drift.

 

Kystbanen

·         Betjeningen af de passagermæssigt største stationer pÃ¥ Kystbanen nord for Hellerup, nemlig Helsingør, Espergærde, Humlebæk og Kokkedal i myldretiden bliver udvidet fra maksimalt 6 tog i timen til maksimalt 7-9 tog i timen.

·         Samtidigt er betjeningen af Snekkersten og NivÃ¥ stationer i myldretiden reduceret fra 6 tog i timen til 3-6 tog i timen.

·         Frekvensen mellem de faste tog og myldretidstogene er typisk ændret fra 5-15 minutter til 9-11 minutter. I forbindelse med tilbagevenden til normalkøreplanen for Kystbanen forventes der dog mindre justeringer i minuttallene pÃ¥ visse mellemstationer

·         Rejsetiden mellem København og Helsingør i dagtimerne er øget med 1 minut for at skaffe tid til ny standsning i Rungsted Kyst.

·         Rejsetiden for de standsende tog mellem Københavns Lufthavn Kastrup og NivÃ¥ (om aftenen Helsingør) er reduceret 2-4 minutter.

Gennemgående forbindelse Helsingør-Roskilde

2008-køreplanen indeholdt 9 gennemgående tog i begge retninger mellem Helsingør og Roskilde. Flere af de gennemgående tog havde dog ganske lange ophold på København H (15-20 minutter), hvorfor der ofte kunne opnås kortere rejsetid ved at skifte til et andet tog. De 9 gennemgående forbindelser er bortfaldet for at separere togsystemerne, så forsinkelser fra ét system ikke så let breder sig til det andet system.

 

Lille Syd

·         ½ times driften fra Næstved til Roskilde mandag til fredag er udvidet med afgangen kl. 15:52 (ankomst Roskilde kl. 17:00), og afgangen kl. 16:52 (ankomst Roskilde kl. 18:00).

·         Følgende to direkte eftermiddagstog fra København ophører:

o        Fra Østerport kl. 15:10 (ankomst til Roskilde kl. 15:54 og videre afgang til Næstved kl. 16:00). I køreplanen for 2009 er der afgang fra Roskilde mod Næstved kl. 16:08.

o        Fra Østerport kl. 16:10 (ankomst til Roskilde kl. 16:54 og videre afgang til Næstved kl. 17:00). I køreplanen for 2009 er der afgang fra Roskilde mod Næstved kl. 17:08.

 

Nordvestbanen

Driften på Nordvestbanen i aftentimerne er udvidet med en afgang fra Holbæk kl. 22:41 (ankomst til Kalundborg kl. 23:18), og en afgang fra Kalundborg kl. 21:53 (ankomst Holbæk kl. 22:35).

 

Søndag er driften endvidere udvidet med følgende afgange fra Kalundborg:

·         kl. 07:57 (ankomst Holbæk kl. 08:33),

·         kl. 09:53 (ankomst Holbæk kl. 10:35),

·         kl. 11:53 (ankomst Holbæk kl. 12:35) og

·         kl. 13:53 (ankomst Holbæk kl. 14:35).

 

Samt følgende afgange fra Holbæk:

·         kl. 08:41 (ankomst Kalundborg kl. 09:18),

·         kl. 10:41 (ankomst Kalundborg kl. 11:18) og

·         kl. 12.41 (ankomst Kalundborg kl. 13:18).

 

Lyntog

Lyntogsbetjeningen er udvidet med:

·         Lyn 73 (afgang København kl. 20:50, ankomst Ã…rhus kl. 23:45) udvides til ogsÃ¥ at køre lørdag. Søndag udvides Lyn 73 til ogsÃ¥ at betjene strækningen Fredericia-Ã…rhus.

·         Lyn 64 (afgang Ã…rhus kl. 20:27, ankomst København kl. 23:26) er udvidet til ogsÃ¥ at køre lørdag.

·         Lyn 23 (afgang København 07:50, ankomst Aalborg kl. 12:13) er udvidet til ogsÃ¥ at køre søndag.

·         Lyn 18 (afgang Ã…rhus kl. 08:27, ankomst København 11:23) er udvidet til ogsÃ¥ at køre søndag.

·         Lyn 68 (afgang Ã…rhus kl. 21:27, ankomst København kl. 00:32) er indsat om søndagen.

 

Rejsetid mellem København og Århus

Rejsetiden med InterCity og Lyntog er reduceres med henholdsvis 5 og 6 minutter.

 

Ã…rhus-Herning-Skjern

Driften er dels udvidet, dels justeret for at opnå bedre korrespondancer. 

·         Mellem Herning og Ã…rhus er der indsat en ekstra morgenafgang pÃ¥ søndage (afgang Herning 6:51),

·         Søndagens sidste afgang fra Ã…rhus kl 23:41 er forlænget fra Silkeborg til Herning med ankomst kl. 1:17.

·         PÃ¥ hverdage er der sket en justering af hensyn til koordinering med DSB’s tog pÃ¥ strækningen Skanderborg-Ã…rhus.  Det betyder, at der nu 2 gange i timen er mulighed for at skifte fra DSB’s nordkørende tog til Arriva’s tog mod Ã…rhus med henblik pÃ¥ rejsende, der skal til Hørning og Viby J.

·         Korrespondancerne mellem DSB og Arriva tog til og fra Herning er i omfang uændret, dog med mindre ændringer i overgangstider.

 

Af hensyn til ovenstående justeringer er der for visse tog sket ændringer i rejsetider mellem Århus og Herning:

·         Afgang Ã…rhus 5:40 (ankomst Herning 6:38), -1 minut

·         Afgang Ã…rhus 5:36 (ankomst Herning 7:12), -2 minutter

·         Afgang Ã…rhus 6:04 (ankomst Herning 7:35), -8 minutter

·         Afgang Ã…rhus 6:38 (ankomst Herning 8:18), +4 minutter

·         Afgang Ã…rhus 7:38 (ankomst Herning 9:17), +3 minutter  

·         Resten uændret

Mellem Herning og Århus er der sket følgende ændringer i rejsetider:

·         Afgang Herning 4:48 (ankomst Ã…rhus 5:54), -4 minutter

·         Afgang Silkeborg 5:52 (ankomst Ã…rhus 6:41), -5 minutter

·         Afgang Herning 5:47 (ankomst Ã…rhus 7:18), -2 minutter

·         Afgang Herning 6:10 (ankomst Ã…rhus 7:41), -5 minutter

·         Afgang Herning 6:47 (ankomst Ã…rhus 8:20), -2 minutter

·         Afgang Herning 7:20 (ankomst Ã…rhus 8:54), +4 minutter

·         Afgang Herning 7:52 (ankomst Ã…rhus 9:20), -1 minut

·         Herefter har alle tog med afgang fra Herning i minuttal 51, 2 minutters kortere rejsetid (15 tog dagligt ma-fr og 18 tog lø-sø) og alle tog med afgang fra Herning i minuttal 21, 8 minutters længere rejsetid til Ã…rhus (11 tog dagligt ma-fr).

 

Ved timedrift lørdag-søndag og aften er der uændret rejsetid Århus – Herning og 2 minutter kortere rejsetid Herning-Århus.

 

Mellem Skjern og Herning er der kun sket enkelte minutjusteringer, bortset fra afgangen fra Skjern på hverdage kl. 6:50, hvor der er forlænget rejsetid til Århus på 26 minutter. Det skyldes, at der opstår ventetid i Herning. En senerelægning af afgangen fra Skjern har ikke været muligt af hensyn til de uddannelsessøgende fra Lem og Skjern, der skal nå til Herning kl. ca. 7.30.

 

Århus–Langå-Struer

Udvidelse af driften på søndage:

·         Afgange fra Ã…rhus kl. 8:26 og kl. 10:26 (ankomst Skive  kl. 10:04 og kl 12:04) videreføres til Struer sÃ¥ der opnÃ¥s timedrift Ã…rhus –Struer mellem 8:26 og 19:26 – og fra Struer til Ã…rhus mellem kl. 6.35 og 20:35

 

Struer-Skjern

·         Første tog mod Struer pÃ¥ lørdage kl 4:41 og pÃ¥ søndage kl 6:24, kører fra Skjern mod tidligere fra Ringkøbing

 

Esbjerg-Tønder

I weekenderne fra 4. april til 25. oktober er der direkte tog mellem Esbjerg og Niebüll. Perioden er udvidet lidt i forhold til 2008, idet ordningen med gennemgående tog Esbjerg-Niebull i sommerperioden først blev implementeret medio juli 2008.  Lørdag-søndag er rejsetiden mellem Esbjerg og Tønder reduceret med 2 minutter.

 

Som det fremgår, overstiger forbedringerne markant de forholdsvist få forringelser, der er sket med køreplanen for 2009.

 

Med venlig hilsen

 

 

Lars Barfoed