|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato            3. marts 2009 Dok.id       790156 J. nr.          004-U18-837  Â
|
|
Trafikudvalget har i brev af 23. januar 2009 stillet mig følgende spørgsmål 361 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Per Clausen (EL).
"Ministeren bedes gøre rede for, hvilke forringelser i form af længere rejsetid, reduceret togbetjening, bortfald af direkte togforbindelser m.v., der er sket i forbindelse med køreplansskiftet den 11. januar 2009."
Jeg har kontaktet DSB og Trafikstyrelsen (for så vidt angår Arriva og DSBFirst), og bedt om en oversigt over alle ændringer som følge af køreplansskiftet:
Kyst- og Øresundsbanen
I følge normalkøreplanen er der, i forhold til køreplanen i 2008, sket følgende ændringer i betjeningen af Kyst- og Øresundsbanen:
Trafikomfanget til Kastrup og over Øresund er uændret.
· Frekvensen mellem København H og Københavns Lufthavn Kastrup er ændret fra 8-12 minutter til fast 10 minutters drift.
Kystbanen
· Betjeningen af de passagermæssigt største stationer på Kystbanen nord for Hellerup, nemlig Helsingør, Espergærde, Humlebæk og Kokkedal i myldretiden bliver udvidet fra maksimalt 6 tog i timen til maksimalt 7-9 tog i timen.
· Samtidigt er betjeningen af Snekkersten og Nivå stationer i myldretiden reduceret fra 6 tog i timen til 3-6 tog i timen.
· Frekvensen mellem de faste tog og myldretidstogene er typisk ændret fra 5-15 minutter til 9-11 minutter. I forbindelse med tilbagevenden til normalkøreplanen for Kystbanen forventes der dog mindre justeringer i minuttallene på visse mellemstationer
· Rejsetiden mellem København og Helsingør i dagtimerne er øget med 1 minut for at skaffe tid til ny standsning i Rungsted Kyst.
· Rejsetiden for de standsende tog mellem Københavns Lufthavn Kastrup og Nivå (om aftenen Helsingør) er reduceret 2-4 minutter.
Gennemgående forbindelse Helsingør-Roskilde
2008-køreplanen indeholdt 9 gennemgående tog i begge retninger mellem Helsingør og Roskilde. Flere af de gennemgående tog havde dog ganske lange ophold på København H (15-20 minutter), hvorfor der ofte kunne opnås kortere rejsetid ved at skifte til et andet tog. De 9 gennemgående forbindelser er bortfaldet for at separere togsystemerne, så forsinkelser fra ét system ikke så let breder sig til det andet system.
Lille Syd
· ½ times driften fra Næstved til Roskilde mandag til fredag er udvidet med afgangen kl. 15:52 (ankomst Roskilde kl. 17:00), og afgangen kl. 16:52 (ankomst Roskilde kl. 18:00).
· Følgende to direkte eftermiddagstog fra København ophører:
o Fra Østerport kl. 15:10 (ankomst til Roskilde kl. 15:54 og videre afgang til Næstved kl. 16:00). I køreplanen for 2009 er der afgang fra Roskilde mod Næstved kl. 16:08.
o Fra Østerport kl. 16:10 (ankomst til Roskilde kl. 16:54 og videre afgang til Næstved kl. 17:00). I køreplanen for 2009 er der afgang fra Roskilde mod Næstved kl. 17:08.
Nordvestbanen
Driften på Nordvestbanen i aftentimerne er udvidet med en afgang fra Holbæk kl. 22:41 (ankomst til Kalundborg kl. 23:18), og en afgang fra Kalundborg kl. 21:53 (ankomst Holbæk kl. 22:35).
Søndag er driften endvidere udvidet med følgende afgange fra Kalundborg:
· kl. 07:57 (ankomst Holbæk kl. 08:33),
· kl. 09:53 (ankomst Holbæk kl. 10:35),
· kl. 11:53 (ankomst Holbæk kl. 12:35) og
· kl. 13:53 (ankomst Holbæk kl. 14:35).
Samt følgende afgange fra Holbæk:
· kl. 08:41 (ankomst Kalundborg kl. 09:18),
· kl. 10:41 (ankomst Kalundborg kl. 11:18) og
· kl. 12.41 (ankomst Kalundborg kl. 13:18).
Lyntog
Lyntogsbetjeningen er udvidet med:
· Lyn 73 (afgang København kl. 20:50, ankomst Århus kl. 23:45) udvides til også at køre lørdag. Søndag udvides Lyn 73 til også at betjene strækningen Fredericia-Århus.
· Lyn 64 (afgang Århus kl. 20:27, ankomst København kl. 23:26) er udvidet til også at køre lørdag.
· Lyn 23 (afgang København 07:50, ankomst Aalborg kl. 12:13) er udvidet til også at køre søndag.
· Lyn 18 (afgang Århus kl. 08:27, ankomst København 11:23) er udvidet til også at køre søndag.
· Lyn 68 (afgang Århus kl. 21:27, ankomst København kl. 00:32) er indsat om søndagen.
Rejsetid mellem København og Århus
Rejsetiden med InterCity og Lyntog er reduceres med henholdsvis 5 og 6 minutter.
Ã…rhus-Herning-Skjern
Driften er dels udvidet, dels justeret for at opnÃ¥ bedre korrespondancer.Â
· Mellem Herning og Århus er der indsat en ekstra morgenafgang på søndage (afgang Herning 6:51),
· Søndagens sidste afgang fra Århus kl 23:41 er forlænget fra Silkeborg til Herning med ankomst kl. 1:17.
· På hverdage er der sket en justering af hensyn til koordinering med DSB’s tog på strækningen Skanderborg-Århus. Det betyder, at der nu 2 gange i timen er mulighed for at skifte fra DSB’s nordkørende tog til Arriva’s tog mod Århus med henblik på rejsende, der skal til Hørning og Viby J.
· Korrespondancerne mellem DSB og Arriva tog til og fra Herning er i omfang uændret, dog med mindre ændringer i overgangstider.
Af hensyn til ovenstående justeringer er der for visse tog sket ændringer i rejsetider mellem Århus og Herning:
· Afgang Århus 5:40 (ankomst Herning 6:38), -1 minut
· Afgang Århus 5:36 (ankomst Herning 7:12), -2 minutter
· Afgang Århus 6:04 (ankomst Herning 7:35), -8 minutter
· Afgang Århus 6:38 (ankomst Herning 8:18), +4 minutter
· Afgang Ã…rhus 7:38 (ankomst Herning 9:17), +3 minutter Â
· Resten uændret
Mellem Herning og Århus er der sket følgende ændringer i rejsetider:
· Afgang Herning 4:48 (ankomst Århus 5:54), -4 minutter
· Afgang Silkeborg 5:52 (ankomst Århus 6:41), -5 minutter
· Afgang Herning 5:47 (ankomst Århus 7:18), -2 minutter
· Afgang Herning 6:10 (ankomst Århus 7:41), -5 minutter
· Afgang Herning 6:47 (ankomst Århus 8:20), -2 minutter
· Afgang Herning 7:20 (ankomst Århus 8:54), +4 minutter
· Afgang Herning 7:52 (ankomst Århus 9:20), -1 minut
· Herefter har alle tog med afgang fra Herning i minuttal 51, 2 minutters kortere rejsetid (15 tog dagligt ma-fr og 18 tog lø-sø) og alle tog med afgang fra Herning i minuttal 21, 8 minutters længere rejsetid til Århus (11 tog dagligt ma-fr).
Ved timedrift lørdag-søndag og aften er der uændret rejsetid Århus – Herning og 2 minutter kortere rejsetid Herning-Århus.
Mellem Skjern og Herning er der kun sket enkelte minutjusteringer, bortset fra afgangen fra Skjern på hverdage kl. 6:50, hvor der er forlænget rejsetid til Århus på 26 minutter. Det skyldes, at der opstår ventetid i Herning. En senerelægning af afgangen fra Skjern har ikke været muligt af hensyn til de uddannelsessøgende fra Lem og Skjern, der skal nå til Herning kl. ca. 7.30.
Århus–Langå-Struer
Udvidelse af driften på søndage:
· Afgange fra Århus kl. 8:26 og kl. 10:26 (ankomst Skive kl. 10:04 og kl 12:04) videreføres til Struer så der opnås timedrift Århus –Struer mellem 8:26 og 19:26 – og fra Struer til Århus mellem kl. 6.35 og 20:35
Struer-Skjern
· Første tog mod Struer på lørdage kl 4:41 og på søndage kl 6:24, kører fra Skjern mod tidligere fra Ringkøbing
Esbjerg-Tønder
I weekenderne fra 4. april til 25. oktober er der direkte tog mellem Esbjerg og Niebüll. Perioden er udvidet lidt i forhold til 2008, idet ordningen med gennemgående tog Esbjerg-Niebull i sommerperioden først blev implementeret medio juli 2008.  Lørdag-søndag er rejsetiden mellem Esbjerg og Tønder reduceret med 2 minutter.
Som det fremgår, overstiger forbedringerne markant de forholdsvist få forringelser, der er sket med køreplanen for 2009.
Lars Barfoed