Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240  København K

Dato             3. marts 2009

Dok.id        790151

J nr.             109-14

  

 

Trafikudvalget har i brev af 23. januar 2009 stillet mig følgende spørgsmål 359 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Leif Lahn Jensen (S).

 

 

Spørgsmål nr. 359:

 

”Idet Grenaa Havn først kommer med i forsøget til september med en forbedring af hovedvej 15, hvor 1/3 af forsøget er afviklet, og den sidste del ‑ en forbedring af hovedvej 16 ‑ først kommer med i 2010, hvor forsøget er halvfærdigt, bedes ministeren svare på følgende: Hvis der er tale om et forsøg, hvor man skal måle og veje, om det er det, man vil på længere sigt, er det så rimeligt, at der er nogle vigtige linier, som først kommer med så sent, og kan man så evaluere ordentligt?”

 

Svar:

 

Ifølge den netop offentliggjorte tidsplan vil alle havne, transportcentre mv. som deltager i det udvidede forsøg komme med i 2009, herunder vil Grenå Havn nordlig og sydlig rute deltage i forsøget allerede fra september 2009.

 

For så vidt angår effektundersøgelsen har Vejdirektoratet tilrettelagt det således, at de data, der skulle indsamles inden forsøgets igangsætning, også skulle omfatte data for det udvidede forsøg. I den udstrækning det kan lade sig gøre, indgår de tilkomne veje og godscentre således i undersøgelserne.

 

Hertil bemærkes, at i den netop indgåede transportaftale mellem Regeringen (Venstre og De Konservative), Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Det Radikale Venstre og Liberal Alliance er parterne enige om, at der sker en forlængelse af det 3-årige forsøg med modulvogntog. De nærmere vilkår for forlængelsen vil afhænge af udfaldet af evalueringen i 2011.

 

 

Med venlig hilsen

 

Lars Barfoed