|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato            20. februar 2009 J. nr.          004-u18-000836  Â
|
|
Trafikudvalget har i brev af 23. januar 2009 stillet mig følgende spørgsmål 354 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Per Clausen (EL).
â€Ministeren bedes give en samlet redegørelse for, hvor mange IC3 tog, og hvor mange ER4 (eltogsæt), der er blevet overført fra den sjællandske regionaltogstrafik til Kystbanen og Øresunds-trafikken, og hvornÃ¥r disse kan vende tilbage til de strækninger, hvor de tidligere kørte.â€
Der anvendes ingen togsæt af typen IC3 på Kystbanen og 20 togsæt af typen IR4 (som har den tekniske litrabetegnelse ER). Derudover anvendes 23 tog af Øresundstypen i trafikken på Kystbanen og over Øresund.
Der er - jf. mine tidligere svar på Trafikudvalgets spørgsmål i denne sag - tale om, at der udlejes det antal togsæt fra DSB til den udbudte trafik, som DSB forventes selv at skulle have anvendt på strækningen – dog opgjort ud fra en forudsætning om, at alle lokomotivtrukne tog på hele Sjælland ville være udskiftet med nyere togsæt.
Denne forudsætning er endnu ikke blevet opfyldt, som følge af forsinkelsen af IC4. Den mangel på nyere togsæt, som herved er opstået på afgange i regionaltogstrafikken lokalt mellem Østerport og Ringsted, forventes afhjulpet ved indsættelse af nyt materiel – i første omgang ved indsats af dobbeltdækkervogne og siden nyere togsæt efter indsættelsen af IC4.
Der er i udgangspunktet ikke forventet nogen tilbageførsel af IR4 togsæt til den forhandlede DSB trafik. Men det undersøges dog, om der ved indsættelse af ekstra Øresundstogsæt i 2010 i et vist omfang kan frigøres tog af typen IR4 fra Kystbanen, som så kan vende tilbage til DSB trafikken på det øvrige Sjælland.
Med venlig hilsen
Lars Barfoed