|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato            18. februar 2009 Dok.id       J. nr.          004-U18-851  Â
|
|
Trafikudvalget har i brev af 22. januar 2009 stillet mig følgende spørgsmål 350 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Benny Engelbrecht (S).
"Med henvisning til artiklerne â€PÃ¥virket buschauffør slingrede fra Ribe til Esbjerg†og â€DF: AlkolÃ¥s i samtlige busser" fra Jydske Vestkysten den 16. og 17. januar 2009, bedes ministeren redegøre for fordele og ulemper ved henholdsvis stikprøvevis alkoholkontrol hos trafikselskaberne og lovkrav om alkolÃ¥se i busser samt redegøre for, om man har et skønnet overblik over, hvor omfattende problemerne med spirituspÃ¥virkede buschauffører er.â€
Jeg har forelagt spørgsmålet for Færdselsstyrelsen, der oplyser følgende:
â€I den 11-Ã¥rige periode 1997-2007 skete der 6 politiregistrerede personskadeuheld og 37 materielskadeuheld med busser, hvor chaufføren havde en promille pÃ¥ over 0,50 eller var skønnet pÃ¥virket.
I samme periode skete der i alt 1912 personskadeuheld og 3227 materielskade-uheld med busser.
Andelen af ulykker med spirituspåvirkede chauffører udgjorde således hhv. 0,3 % af personskadeuheldene og 1,1 % af materielskadeuheldene.
Et eventuelt lovkrav om alkolÃ¥se i busser vil give en høj grad af sikkerhed for, at chaufføren er ædru. En alkolÃ¥s koster ca. 16.000 kr. pr. bus inklusiv montering. Stikprøvekontrol af chaufførerne giver ikke samme sikkerhed men kræver heller ikke samme investering.â€
På baggrund af disse oplysninger fra Færdselsstyrelsen finder jeg det derfor mest hensigtsmæssigt, at de enkelte trafikselskaber selv afgør, hvordan man vil undgå berusede chauffører, herunder om man vil kræve alkolåse eller benytte stikprøvekontroller.
Med venlig hilsen
Lars Barfoed