Trafikudvalget 2008-09
TRU Alm.del
Offentligt
Udkast
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
18. februar 2009789280004-U18-833
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 21. januar 2009 stillet mig følgende spørgsmål 349(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Per Clausen (EL).Spørgsmål nr. 349:
"Ministeren bedes fremlægge ugentlige regularitetsstatistikker indeholdendeoplysninger om togaflysninger, samt andre justeringer af køreplanen for Kyst-banen og Øresundstrafikken."Svar:
Som udvalget tidligere er orienteret om, har DSBFirst indført en særkøreplangældende indtil udgangen af februar. DSBFirsts særkøreplan indeholder toelementer:I den uaktuelle myldretidsretning: fra København om morgenen ogmod København om eftermiddagen standser myldretidstogene ikke iHumlebæk og Espergærde; det ordinære tog følger ca. 10 minutter se-nere.Tre morgen-myldretidstog er dog helt aflyst Kokkedal – Helsingør –Kokkedal; i den aktuelle myldretidsretning mod København kører dersamtidig ekstratog, så ulempen for passagererne er begrænset.
Med køreplansskiftet 11. januar 2009 blev kriteriet for, hvornår et tog er forsin-ket, strammet med 1 minut fra 5 minutter 59 sekunder til 4 minutter 59 sekun-der. Et tog registreres herefter forsinket, når det er ankommet 5 minutter ellermere for sent til en registreringsstation.En opgørelse fra Banedanmark over rettidigheden på Kystbanen og Kastrupba-nen i januar 2009 viser, at 77,2 procent af de planlagte togankomster er sket tiltiden, dvs. højst 5 minutter forsinket. 19,6 procent af de planlagte ankomsterhar været forsinket og 3,2 procent aflyst.En opgørelse over årsagerne viser, at DSBFirst står for 42,8 procent af forsin-kelserne, Banedanmark står for 40,3 procent og udefra kommende forhold for16,9 procent.
Tallene indikerer, at den rettidighed, som DSBFirst har ansvar for, og sombod/bonus beregnes i forhold til i henhold til kontrakten, kommer til at liggeomkring 90 procent. Det betyder, at der i givet fald skal ske en reduktion af be-talingen for januar i størrelsesordenen 1,1 mio. kr.Som jeg tidligere har givet udtryk for overfor udvalget, så finder jeg det stærktuheldigt, at DSBFirst har set sig nødsaget til at indføre en særkøreplan i en be-grænset periode. Jeg finder heller ikke at regulariteten indtil nu har været til-fredsstillende, men noterer mig, dels at rettidigheden er blevet bedre med ind-førslen af særkøreplanen, dels at Trafikstyrelsen følger situationen på Kystba-nen tæt.Regulariteten – herunder andelen af togaflysninger - for Kystbanen og Øre-sundstrafikken opgøres månedsvist, og jeg vil sørge for, at udvalget bliver ori-enteret om dette i den periode, hvor DSBFirst ser sig nødsaget til at benyttesærkøreplanen. Udvalget vil ligeledes blive orienteret om justeringer i kørepla-nen.
Side 2/2
Med venlig hilsen
Lars Barfoed