Trafikudvalget 2008-09
TRU Alm.del
Offentligt
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
18. februar 2009432-18
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 21. januar 2009 stillet mig følgende spørgsmål 348(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Per Clausen (EL).Spørgsmål nr. 348:
"Ministeren bedes kommentere notat fra CONCITO om klimakonsekvenser afen ny Frederikssundsmotorvej, jf. TRU alm. del – bilag 230 og herunder oply-se, om ministeren på baggrund af dette notat vil udarbejde en revideret bereg-ning af de CO2mæssige konsekvenser ved etableringen af Frederikssundmo-torvejen"Svar:
Notatet fra CONCITO baserer sig på en lang række misforståelser og faktuellefejl. I notatet fra CONCITO står bl.a., at vi i Danmark ikke har en egentlig tra-fikmodel, der beregner de samlede ændringer i emissioner på netværksniveauunder hensyntagen til strategiske effekter. Det er forkert.CO2-beregningerne i VVM-redegørelsen er baseret på trafikmodelberegninger,som medtager trafikspring, transportmiddelvalg, ændret rutevalg, omvejskør-sel, ændrede hastigheder, fremtidig byudvikling, prognose for trafikvækst m.v.Trafikmodelberegningerne medtager desuden hele det berørte vejnet, dvs. ogsåvejstrækningerne udover selve den ny motorvej og den aflastede Frederiks-sundsvej.Desuden tager beregningerne højde for, hvor meget forurening de forskelligekøretøjstyper udsender (emissionsfaktorer). De anvendte emissionsfaktorerfølger principperne i COPERT III, som er EU’s officielle model for emissionerfra vejtrafikken.Faktorerne er angivet for de forskellige typer af køretøjer afhængig af hastighe-den, og der skelnes mellem køretøjstyper, brændstoftyper, motorstørrelse ogemissionsnorm. De samlede emissioner beregnes på baggrund af trafikbereg-ningerne for de forskellige køretøjstyper samt den danske vognparks sammen-sætning og alder.
Endvidere er beregningerne gennemført på baggrund af de beregnede gennem-snitshastigheder på de enkelte delstrækninger. Der er således ikke taget højdefor depositive CO2-effekter,som følger af, at de massive kødannelser med”stop and go” i myldretiderne forsvinder ved etablering af en ny motorvej.Beregningerne medtager altså de faktorer, som fremhæves i notatet fra CON-CITO med undtagelse af CO2-udslippet i forbindelse med at anlægge motorve-jen. Imidlertid vil dette CO2-udslip, som det også fremgår at CONCITO’s notat,være af mindre betydning i forhold til det samlede udslip.Der er på den baggrund ingen aktuelle planer om at udarbejde reviderede be-regninger af de CO2-mæssige konsekvenser af en Frederikssundmotorvej.
Side 2/2
Med venlig hilsen
Lars Barfoed