Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240  København K

Dato             12. november 2008

Dok.id        750340

J. nr.           409-11

  

 

Trafikudvalget har i brev af 20. oktober 2008 stillet mig følgende spørgsmål 34 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.

 

Spørgsmål nr. 34:

 

" Ministeren bedes kommentere henvendelse af 17. oktober 2008 fra Randers Kommune vedr. Djurslands nordlige hængsel og forbindelse over Randers  Fjord, jf. TRU alm. del - bilag 20."

 

Svar:

 

Borgmestrene i Randers, Norddjurs, Syddjurs og Mariager Fjord Kommuner har d. 17. oktober 2008 henvendt sig til Folketingets Trafikudvalg vedr. planerne om ”Ny fjordforbindelse øst for Randers” og ”Djurslands Nordlige Hængsel”.

Kommunerne bag henvendelsen har udarbejdet en samfundsøkonomisk vurdering af forbindelse over Randers Fjord. Publikationen er vedlagt henvendelsen. Det oplyses, at denne vil blive fulgt op med en egentlig VVM-redegørelse for en ny fjordforbindelse øst for Randers senere i 2008.  

Det anføres i henvendelsen, at kommunerne ikke selv kunne løfte anlægsopgaver af denne størrelse og karakter. Projektet anslås at koste i størrelsesordenen 700 til 1100 mio. kr. afhængig af, om der er tale om en bro eller en tunnel. Endvidere anføres, at en ny fjordforbindelse øst for Randers bl.a. vil bidrage til at skabe sammenhæng i statsvejnettet, således at regional trafik på statsvejene nord og syd for Randers Fjord kan ledes uden om Randers by.

”Djurslands Nordlige Hængsel” nævnes som et vigtigt infrastrukturprojekt, som indgik i Region Midtjyllands indspil til Infrastrukturkommissionen i juni 2007.

 Projektet vedrører anlæg af en ny 2-sporet motortrafikvej mellem motorvej E45 og omfartsvejen syd om Assentoft (rute 16 og rute 21). Århus Amt har tidligere gennemført en VVM-undersøgelse af projektet.

Projektet vedr.  ”Djurslands Nordlige Hængsel” skal ses i sammenhæng med den seneste kommunale planlægning omkring en evt. ny fjordforbindelse øst for Randers, da en evt. ny fjordforbindelse vil kunne få konsekvenser for trafikmønsteret og byudviklingen.

Jeg kan oplyse, at projektet vedr. anlæg af ”Djurslands Nordlige Hængsel” indgår i den gruppe af projekter, som regeringen overvejer i forbindelse med regeringens oplæg til en ny investeringsplan.

Et evt. statsligt engagement i anlæg af en ny fjordforbindelse øst for Randers vil skulle bero på en konkret vurdering af statens interesser heri, herunder projektets betydning for statsvejnettet. Staten vil i givet fald bl.a. skulle forholde sig nærmere til validiteten og omfanget af de gennemførte undersøgelser af projektet.

 

Med venlig hilsen

 

 

Lars Barfoed