Trafikudvalget 2008-09
TRU Alm.del
Offentligt
Udkast
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
18. februar 2009432-4
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 20. januar 2009 stillet mig følgende spørgsmål 337(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fraMF Bjarne Laustsen (S).
Spørgsmål nr. 337:
"Som opfølgning på § 20 spm. S 889 og 890 i spørgetiden 14. januar 2009 be-des ministeren gøre rede for, om vejstykket nord for Limfjordstunnellen er for-beredt til udbygning med et tredje spor samt oplyse, hvilken tidshorisont ogøkonomiske omkostninger der er ved etablering af et tredje spor ved Limfjords-forbindelsen, som regeringen selv peger på som indsatsområde.”
Svar:
Regeringen, Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, DetRadikale Venstre og Liberal Alliance har den 29. januar 2009 indgået en aftaleom dels de overordnede rammer og principper for udviklingen af en grøntransportpolitik i de kommende år, dels en række konkrete initiativer på trans-portområdet.Det fremgår af aftalen, at der er afsat ca. 70 mio. kr. tilen udbygning af motorve-
jen mellem Nørresundby og Bouet umiddelbart nord for Limfjordstunnellen fra2 til 3 spor i nordgående retning på en strækning på ca. 1,8 km.Vejstrækningen er for så vidt angår de krydsende broer forberedt til udbygningmed et tredje spor. Der er dog under to af de krydsende broer ikke mulighed foranlæg af nødspor.Forud for detailprojektering og anlæg af det 3. nordgående spor, skal dergennemføres en VVM-screening af projektet. Vejdirektoratet har vurderet, atanlægget vil kunne stå klart indenfor 2-3 år.
Med venlig hilsen
Lars Barfoed
Side 2/2