Trafikudvalget 2008-09
TRU Alm.del
Offentligt
Udkast
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
18. februar 2009432-18
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 19. januar 2009 stillet mig følgende spørgsmål 332(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.Spørgsmål nr. 332:
"Ministeren bedes kommentere henvendelser af 16. januar 2009 fraborgmester Poul Lindor Nielsen, Roskilde kommune og SF's gruppe i RoskildeByråd vedr. linieføring af Frederikssund-motorvejen, jf. TRU alm. del - bilag216 og 217."Svar:
Regeringen, Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, DetRadikale Venstre og Liberal Alliance har d. 29. januar 2009 indgået en aftaleom dels de overordnede rammer og principper for udviklingen af en grøntransportpolitik i de kommende år, dels en række konkrete initiativer på trans-portområdet.Det indgår i aftalen, at der i 2009 skal udarbejdes anlægslov for hele stræknin-gen mellem Motorring 4 og Frederikssund. Anlægsloven udarbejdes svarendetil det af Vejdirektoratet udarbejdede Hovedforslag 1.Det er samtidig aftalt, at der i første omgang afsættes midler til anlæg af en 2.etape mellem Motorring 4 og Tværvej, hvor trafikmængderne og trængselspro-blemerne i dag er størst.Frederikssundsmotorvejens 2. etape omfatter anlæg af 4-sporet motorvej fraMotorring 4 til Tværvej samt en forlængelse af Tværvej som motortrafikvej, såder opnås forbindelse fra motorvejen ved Ledøje-Smørum til Frederikssunds-vej.Det er endvidere i aftalen tilkendegivet, at partierne bag aftalen ønsker, at deretableres motorvej på hele strækningen til Frederikssund.For mig er der ingen tvivl om, at der er behov for at forbedre trafikforholdene iFrederikssundfingeren. Frederikssundsvej er en af de mest trafikerede statsve-je, der ikke er anlagt som motorvej. Den megen trafik i myldretiderne giver kø-dannelse især på den del, der forløber gennem Måløv og Ballerup, men den har
også en barriereeffekt i forhold til lokaltrafikken i de øvrige bysamfund langsFrederikssundsvej.Udover at afhjælpe trængslen på Frederikssundsvej vil en kommende motorvejendvidere aflaste vejene gennem de mindre byer i Frederikssundfingeren, somtrafikanterne i dag benytter som alternative siveruter.Et alternativ til en motorvej, nemlig en løsning med styrkelse af den kollektivetrafik og udbygning af Frederikssundsvej med ombygning og kapacitetsforbed-ringer af de eksisterende kryds på Frederikssundsvej, er blevet undersøgt i ensupplerende VVM-undersøgelse fra 2006.Det er Vejdirektoratets vurdering, at en sådan løsning ikke vil afhjælpe træng-selsproblemerne i tilstrækkelig grad med den forventede trafikale udvikling iområdet.Jeg er enig, i at det nødvendigt at udvikle og forbedre den kollektive trafik. Medden nye transportaftale fra 29. januar 2009 er der satset markant på den kol-lektive trafik, der optager to tredjedele af investeringerne. Men det udelukkerikke, at vi skal opretholde mobiliteten på vejene, ikke mindst til gavn for pend-lerne på en række trængselsplagede vejstrækninger.
Side 2/2
Med venlig hilsen
Lars Barfoed