Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240  København K

Dato             27. februar 2009

Dok.id       

J. nr.           459-7

  

 

Trafikudvalget har i brev af 14. januar 2009 stillet mig følgende spørgsmål 321 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karsten Nonbo (V).

 

Spørgsmål nr. 321:

 

”Vil ministeren, med henvisning til Vejdirektoratets rapport om differentierede hastigheder, jf. TRU alm. del bilag 170, angive, hvorledes man specifikt er kommet frem til omkostningen på 11,1 mio. kr. for Vestre Ringvej ved Næstved (Rute 22) i forhold til at øge hastighedsgrænsen fra 80 til 90 km/t? Der bedes angivet en detaljeret forklaring, som også er retvisende for, hvordan man udregner andre strækninger.”

Svar:

 

Ved fastsættelse af omkostningerne ved at hæve hastighedsgrænser er der for Vestre Ringvej ved Næstved og for øvrige vejstrækninger taget udgangspunkt i den nyeste viden om trafiksikkerhed blandt andet hentet ud fra ”Trafiksikkerhetshåndbok”, som er udarbejdet af Transportøkonomisk Institut i Norge.

Der er foretaget beregninger, som omfatter, at Vestre Ringvej udvides fra 8 m til 9 m, og at der etableres sideudvidelser, rumleriller midt på vejen og autoværn. Disse tiltag, samt opsætning af skilte, udgør omkostningerne på 11,1 mio. kr., der er nævnt i rapporten. Der er for ombygning af ringvejen regnet med to alternativer. Det ene beløber sig til 13.745.000 kr., mens det andet beløber sig til 8.495.000 kr. Ved de videre beregninger til rapporten har man anvendt middelværdien af de to overslag, nemlig 11.1 mio. kr.

Udgifterne forbundet med de forskellige sikkerhedsfremmende tiltag er angivet i detaljer i figur 1.

 

 

 

 

Figur 1: Skønnede udgifter til sikkerhedsfremmende tiltag, Vestre Ringvej Rute 22 (2007-priser)

Tiltag

Enhedsudgift (i tusind kr.)

Omfang

(stk. pr. km)

Udgift

Alternativ 1

(i tusind kr.)

Udgift

Alternativ 2

(i tusind kr.)

Udvidelse af belagt bredde med 1 m

1.500

3,5

5.250  

5.250

Alternativ 1: Ny cykelsti (flytning af eksisterende)

2.000

3,5

7.000      

-

Alternativ 2: Autoværn i skillerabat

500

3,5

-

1.750  

1 m bredt midterareal (2 rækker rumleriller)

100

7,0

700

700

Lokal hastighedsbegrænsning i kryds

5

4,0

20

20

Etablering af autoværn

500

0,75

375

375

Påkørselsdæmpere i autoværnsbegyndelser

50

8,0

400

400

I alt

 

 

13.745

 

I alt

 

 

 

8.495

 

Med venlig hilsen

 

Lars Barfoed