|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato            10. februar 2009 J. nr.          004-U18-000825 Deres ref.  Â
|
|
Trafikudvalget har i brev af 13. januar 2009 stillet mig følgende spørgsmål 319 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
â€Ministeren bedes gøre rede for, i hvilket omfang statens indflydelse pÃ¥ driften af Kystbanen og Øresundsbanen reduceres med DSBFirsts overtagelse af driften pÃ¥ de to strækninger.â€
Jeg mener ikke, at der er tale om en reduktion af statens indflydelse på driften af Kystbanen og den danske del af Øresundsforbindelsen – tværtimod.
Statens indflydelse på driften af Kystbanen og Øresundsbanen har hidtil været sikret gennem statens forhandlede kontrakt med DSB om fjern- og regionaltrafik udført som offentlig service. Denne kontrakt opstiller via en trafikeringsplan minimumskravene til den trafikale betjening. DSB har inden for disse rammer udarbejdet den endelige køreplan. Efter den nye kontrakt skal Trafikstyrelsen godkende køreplanerne.
Den takstkompetence, som var tillagt DSB, er nu overtaget af Trafikstyrelsen.
Med venlig hilsen
Lars Barfoed