Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240 København K

Dato             10. februar 2009

J. nr.           004-U18-000825

Deres ref.

  

 

Trafikudvalget har i brev af 13. januar 2009 stillet mig følgende spørgsmål 317 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.

 

Spørgsmål nr. 317:

”Finder ministeren, at opsætningen af reklamefinansierede informationstavler i kupeerne i Kystbanen er i overensstemmelse med, at en stigende andel af befolkningen giver udtryk for ønsket om at slippe for reklamer?”

 

Svar:

Ifølge oplysninger til Trafikstyrelsen har DSBFirst gennemført undersøgelser af passagerernes holdning til skærme, der viser reklamer, nyheder og servicemeddelelser. Hele 76 pct. af passagererne svarer, at de finder en sådan løsning meget god eller god. Der synes således ikke at være nogen stor modstand mod reklamer, som spørgeren måske antager.

Mindre klar er imidlertid passagerernes holdning til lyd på skærmene. Her svarer 35 pct., at det er godt eller meget godt, 27 pct. svarer hverken/eller, mens 38 pct. svarer dårligt eller meget dårligt.

Blandt undersøgelsens resultater er også, at en stor del af passagererne ikke efter rejsen kan huske, hvilke reklamer de har set. Da dette element har stor betydning for villigheden hos reklamefirmaer til at bidrage til et reklamefinansieret informationssystem, har DSBFirst i øjeblikket sat projektet i bero for nærmere at overveje konceptet.

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Lars Barfoed