|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato            10. februar 2009 J. nr.          004-U18-000825 Deres ref.  Â
|
|
Trafikudvalget har i brev af 13. januar 2009 stillet mig følgende spørgsmål 315 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
â€Ministeren bedes gøre rede for, hvordan DSBFirst kan forbedre regulariteten pÃ¥ Kystbanen, nÃ¥r Banedanmark er ansvarlig for halvdelen af de fejl, der giver anledning til forsinkelser.â€
Selv om det er rigtigt, at DSBFirst naturligvis ikke kan gøre noget ved de forsinkelser, som skyldes problemer ved infrastrukturen - og dermed hører ind under Banedanmarks ansvar - eller de problemer, som skyldes udefra kommende forhold - så vil en reduktion af forsinkelserne, der vedrører selve trafikken alligevel være mærkbar for passagererne.
DSBFirst har i sit tilbud overfor Trafikstyrelsen gjort rede for fire indsatsområder/forhold til forbedring af regulariteten i selve togtrafikken:
· Etablering af en separat trafikledelse for Kystbanen, så indsatsen kan blive mere målrettet.
· Omfattende plan til forbedring af Øresundstogenes driftsstabilitet.
· Øget kvalitetsfokus hos medarbejderne.
· Større uafhængighed af strækninger vest for København, som medfører at forsinkelser på tog og personale vestfra ikke så let breder sig til Kystbanen.
Med venlig hilsen
Lars Barfoed