Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240 København K

Dato             10. februar 2009

J. nr.           004-U18-000825

Deres ref.

  

 

Trafikudvalget har i brev af 13. januar 2009 stillet mig følgende spørgsmål 315 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.

 

Spørgsmål nr. 315:

”Ministeren bedes gøre rede for, hvordan DSBFirst kan forbedre regulariteten på Kystbanen, når Banedanmark er ansvarlig for halvdelen af de fejl, der giver anledning til forsinkelser.”

Svar:

Selv om det er rigtigt, at DSBFirst naturligvis ikke kan gøre noget ved de forsinkelser, som skyldes problemer ved infrastrukturen - og dermed hører ind under Banedanmarks ansvar - eller de problemer, som skyldes udefra kommende forhold - så vil en reduktion af forsinkelserne, der vedrører selve trafikken alligevel være mærkbar for passagererne.

DSBFirst har i sit tilbud overfor Trafikstyrelsen gjort rede for fire indsatsområder/forhold til forbedring af regulariteten i selve togtrafikken:

·         Etablering af en separat trafikledelse for Kystbanen, sÃ¥ indsatsen kan blive mere mÃ¥lrettet.

·         Omfattende plan til forbedring af Øresundstogenes driftsstabilitet.

·         Øget kvalitetsfokus hos medarbejderne.

·         Større uafhængighed af strækninger vest for København, som medfører at forsinkelser pÃ¥ tog og personale vestfra ikke sÃ¥ let breder sig til Kystbanen.

 

Med venlig hilsen

 

 

Lars Barfoed