Trafikudvalget 2008-09
TRU Alm.del
Offentligt
Udkast
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
Dato10. februar 2009J. nr.004-U18-000825Deres ref.Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 13. januar 2009 stillet mig følgende spørgsmål 310(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.Spørgsmål nr. 310:
”Når ministeren, jf. vedlagte artikel "Kystbanen bliver en privat sag" udtaler tilPolitiken den 10. januar 2009, at "en opsplitning af banen betyder også mindrefleksibilitet", hvordan skal dette da tolkes, set i relation til, at med DSBFirst'sovertagelse af togdriften på Kystbanen, indstilles de direkte togforbindelsermellem Helsingør og en række sjællandske stationer, fordi udbudsmaterialetikke tillader kørsel vest for København?”Svar:
Som jeg nævner i den omtalte artikel, så synes jeg generelt, at udbuddet afKystbanen har været en god ide.Men det er også klart, at et sådant udbud ikke i alle henseender er uproblema-tisk, og at vi derfor skal analysere videre udbud grundigt. Med det forhold atopsplitning af banen betyder mindre fleksibilitet, tænker jeg på, at der natur-ligvis altid vil være problemer forbundet med at dele en hidtil sammenhængen-de produktion op.I relation til udbuddet af togtrafikken på Kystbanen og den danske del af Øre-sund, går man f. eks. glip af nogle stordriftsfordele i udnyttelsen af materiellet,da der ikke i samme grad som hidtil bliver mulighed for at anvende materielletfleksibelt mellem de enkelte strækninger, afhængigt af hvor der til enhver tid ermest brug for det.
Med venlig hilsen
Lars Barfoed
Side 2/2