|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato            20. november 2008 J. nr.          004-U18-708  Â
|
|
Trafikudvalget har i brev af 17. oktober 2008 stillet mig følgende spørgsmål 31 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
"Ministeren bedes kommentere henvendelse af 17. oktober 2008 fra Århus Kommune vedr. økonomien i den kollektive trafik og letbaner i Århus-området, jf. TRU alm. del - bilag 16."
Økonomien i den kollektive trafik
Århus Kommune anfører, at omkostningsstigninger i den kollektive trafik bevirker, at Århus Kommune vil være nødsaget til i 2009/10 at reducere driftsomfanget med en tredjedel, såfremt der ikke kan findes alternative løsninger.
Århus Kommune peger i den forbindelse på følgende forhold:
· Underkompensation i forbindelse med ophævelse af afgiftsfritagelse for diesel
· Prisudvikling for bl.a. diesel
· Loftet over prisstigninger på billetter og svagt faldende passagertal
Kommunerne kompenseres via DUT-systemet fuldt ud for ophævelsen af afgiftsfritagelsen for motorbrændstoffer til rutebiler. Det er korrekt, at nogle kommuner i den forbindelse underkompenseres, mens andre kommuner overkompenseres.
Det skal bemærkes, at andre kompensationssager kan have en anden fordelingsvirkning mellem kommunerne, og at regeringen og KL er enige om, at der ikke er behov for særlige foranstaltninger i denne forbindelse.
Takstloftet er baseret på forventninger til pris- og lønudviklingen i den kollektive trafik. Takstloftet korrigeres med to års forsinkelse for den faktiske udvikling. Loftet vil derfor over tid svare til pris- og lønudviklingen i den kollektive trafik, men det kan ikke undgås, at der de enkelte år kan være afvigelser mellem den forventede og den faktiske udvikling.
Endvidere sker der hvert år på baggrund af drøftelser med KL og Danske Regioner en pris- og lønfremskrivning af det aftalte udgiftsniveau for hhv. kommuner og regioner. For så vidt angår den andel af de kommunale og regionale udgifter, der vedrører tilskud til den kollektive trafik, foretages pris- og lønfremskrivningen på baggrund af et indeks, som primært bygger på skøn for udviklingen i brændstofpriser og skøn for lønudviklingen i den private sektor.
Jeg vil i øvrigt henlede opmærksomheden på, at oliepriserne siden juli 2008 er mere end halveret, hvilket påvirker trafikselskabernes kontraktbetaling i gunstig retning i forhold til forventningerne tidligere på året.
Letbaner i Århus-området
Jeg er bekendt med, at der lokalt arbejdes på at få etableret letbanedrift i Århusområdet, og i den forbindelse inddrage Grenåbanen og Odderbanen i nettet. Staten bidrager da også til finansieringen af en VVM analyse af projektet, som løber fra 2007 til 2010. Transportministeriet indgår i en styregruppe med de berørte kommuner og Midttrafik.
Det præcise omfang af et eventuelt yderligere statsligt engagement i projektet må nødvendigvis afvente, at der foreligger et tilstrækkeligt beslutningsgrundlag, hvorfor det vil være rigtigst at afvente afslutningen af VVM analysen.
Lars Barfoed