|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato            4. februar 2009 J. nr.          004-U18-823  Â
|
|
Trafikudvalget har i brev af 12. januar 2009 stillet mig følgende spørgsmål 305 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karsten Nonbo (V).
"Vil ministeren oplyse, om det er muligt at indføre BroPas på Storebæltsbroen efter samme princip som på Øresundsbroen, og vil ministeren i givet fald tage initiativ hertil samt – i benægtende fald – begrunde hindringerne.?"
Den faste forbindelse over Storebælt og den faste forbindelse over Øresund er organiseret forskelligt og drives som to forskellige selskaber.
Storebæltsforbindelsen ejes af A/S Storebælt, der er et rent dansk statsligt selskab under Sund & Bælt Holding A/S. Transportministeren fastsætter taksterne på Storebæltsforbindelsen i henhold til lov om Sund og Bælt Holding A/S.
Øresundsforbindelsen ejes af Øresundsbro Konsortiet, der er et fælles dansk-svensk selskab, som ledes af en bestyrelse og en direktion udpeget de to lande. Den danske stat ejer 50 pct. af selskabet gennem A/S Øresund, som ejes af Sund & Bælt Holding A/S. Øresundsbro Konsortiet fastsætter taksterne på Øresundsforbindelsen i henhold til den dansk-svenske regeringsaftale om den faste forbindelse over Øresund. Konsortiet fastsætter taksterne på baggrund af kommercielle overvejelser.
Â
Jeg kan bekræfte, at det vil være muligt at indføre BroPas på Storebæltsforbindelsen.
Øresundsbro Konsortiet har valgt at indføre en BroPas-ordning, hvor kunden betaler et fast årsabonnement mod til gengæld at betale en lavere pris pr. overfart end listeprisen. Dette produkt er kommercielt attraktivt for Øresundsbro Konsortiet, da fritidstrafikken på Øresund har vist sig at være relativ prisfølsom. BroPas-ordningen på Øresundsforbindelsen bidrager dermed til at øge forbindelsens indtjening.
Â
En BroPas-ordning på Storebælt forventes at forringe A/S Storebælts indtjening. Trafikken er ikke så prisfølsom på Storebælt, som den er på Øresund. Erfaringerne fra takstnedsættelsen i 2005 på Storebælt er således, at trafikken stiger med 10 pct., når taksten reduceres med 20 pct.
Listeprisen for personbiler pÃ¥ Storebæltsforbindelsen er lavere end pÃ¥ ØresundsÂÂforbindelsen. Samtidig er der en række rabatprodukter pÃ¥ Storebæltsforbindelsen, som ikke tilbydes pÃ¥ Øresundsforbindelsen. Det gælder blandt andet weekendrabat.
Jeg vil på den baggrund ikke tage initiativ til at indføre en BroPas-ordning på Storebæltsforbindelsen.
Lars Barfoed