Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 297, som Folketingets Trafikudvalg (Alm. del) har stillet justitsministeren den 12. januar 2009.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Pia Olsen Dyhr (SF).
Brian Mikkelsen
                                    /
Anette Arnsted
Spørgsmål nr. 297 fra Folketingets Trafikudvalg (Alm. del):
â€Hvad er baggrunden for, at taxivognmænd i dag ikke er underlagt køre- og hviletidsbestemmelserne?â€
Svar:
Justitsministeriet kan oplyse, at køre- og hviletidsreglerne følger af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 561/2006 af 15. marts 2006 (køre- og hviletidsforordningen), som finder anvendelse på vejtransport, der udføres med bus, lastbil eller vogntog, hvis samlede største tilladte totalvægt overstiger 3,5 ton. Taxier er således ikke omfattet af forordningen.
Justitsministeriet kan i øvrigt henvise til den mundtlige besvarelse af 27. februar 2008 af spørgsmål nr. S 683 stillet af medlem af Folketinget Eigil Andersen (SF). Kopi af det pågældende talepapir vedlægges.
Af besvarelsen fremgår bl.a., at køre- og hviletidsreglerne efter Justitsministeriets opfattelse ikke er egnede til at finde anvendelse på taxikørsel, som i sagens natur har et meget varieret og uforudsigeligt forløb, alt afhængig af kundens ønsker.
Det fremgår desuden af besvarelsen, at Justitsministeriet ikke er bekendt med statistiske eller andre faktuelle oplysninger, der tyder på, at det af hensyn til færdselssikkerheden er nødvendigt at lovgive om køre- og hviletidsregler for taxichauffører.
Det fremgÃ¥r endvidere, at lovgivning om køre- og hviletidsregler for taxikørsel vil være en fravigelse af den sÃ¥kaldte â€danske model†for regulering af arbejdsmarkedet, som indebærer, at det i videst muligt omfang overlades til arbejdsmarkedets parter at fastsætte arbejdsvilkÃ¥rene via de kollektive overenskomster.