|
|
|
KÃ¥re Fog
Annette Kristensen
Povl Markussen
|
Dato            13. februar 2009 Dok.id       J. nr.           432-18        Â
|
|
Kære Kåre Fog, Annette Kristensen og Povl Markussen
Tak for jeres henvendelse af 8. januar 2009, der vedrørte et indslag i TV2 Lorry om Frederikssundmotorvejen. Finansminister Lars Løkke Rasmussen har bedt mig besvare henvendelsen.
Regeringen har den 29. januar 2009 indgået en aftale sammen med Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Det Radikale Venstre og Liberal Alliance om dels de overordnede rammer og principper for udviklingen af en grøn transportpolitik i de kommende år, dels en række konkrete initiativer på transportområdet.
Det indgår i aftalen, at der i 2009 udarbejdes anlægslov for hele strækningen mellem Motorring 4 og Frederikssund. Anlægsloven udarbejdes svarende til det af Vejdirektoratet udarbejdede Hovedforslag 1.
Det er samtidig aftalt, at der i første omgang afsættes midler til anlæg af en 2. etape mellem Motorring 4 og Tværvej, hvor trafikmængderne og trængselsproblemerne i dag er størst.
Frederikssundsmotorvejens 2. etape omfatter anlæg af 4-sporet motorvej fra Motorring 4 til Tværvej samt en forlængelse af Tværvej som motortrafikvej, så der opnås forbindelse fra motorvejen ved Ledøje-Smørum til Frederikssundsvej.
Det er endvidere i aftalen tilkendegivet, at partierne bag aftalen ønsker, at der etableres motorvej på hele strækningen til Frederikssund.
For mig er der ingen tvivl om, at der er behov for at forbedre trafikforholdene i Frederikssundfingeren. Frederikssundsvej er en af de mest trafikerede statsveje, der ikke er anlagt som motorvej. Den megen trafik i myldretiderne giver kødannelse især på den del, der forløber gennem Måløv og Ballerup, men den har også en barriereeffekt i forhold til lokaltrafikken i de øvrige bysamfund langs Frederikssundsvej. Trafikproblemerne har desuden medført omfattende sivetrafik på det omkringliggende vejnet.
Jeg er ikke bekendt med virksomhederne Sundolitt og H.C. Handelscenters kørselsmønstre og kan derfor ikke tage stilling til, i hvilket omfang de er påvirket af myldretidstrafikken på Frederikssundsvej.
Jeg vil dog påpege, at det ikke er korrekt, at etableringen af en ny Frederikssundmotorvej som foreslået i Hovedforslag 1 vil betyde større trafikale problemer på Frederikssundsvej. Der vil ifølge Vejdirektoratets beregninger ske en betydelig aflastning af trafikken, ikke kun på Frederikssundsvej men i høj grad også på de mindre veje i de mindre byer.
Der vil ganske rigtigt komme lidt mere trafik på Motorring 3, hvis der anlægges en ny Frederikssundmotorvej. Såfremt Hovedforslag 1 vælges, vil der ske en forøgelse på ca. 4.000 biler i døgnet. Til sammenligning forventes der at køre ca. 109.000 biler i døgnet på samme strækning uden en motorvej til Frederikssund. Vejdirektoratet har oplyst mig, at der i de samfundsøkonomiske beregninger er taget højde for den stigning i trafikken, der vil komme i forbindelse med anlægget af en ny motorvej.
Et alternativ til en motorvej, nemlig en løsning med styrkelse af den kollektive trafik og udbygning af Frederikssundsvej med ombygning og kapacitetsforbedringer af de eksisterende kryds på Frederikssundsvej, er blevet undersøgt i en supplerende VVM-undersøgelse fra 2006.
Det er Vejdirektoratets vurdering, at en sådan løsning ikke vil afhjælpe trængselsproblemerne i tilstrækkelig grad med den forventede trafikale udvikling i området.
Med venlig hilsen
Lars Barfoed